Hopp til innhold

«Beatles» tas av plakaten

Etter norgespremieren i 225 kinosaler over hele landet, var det i helga bare 66 saler som fortsatt viste «Beatles».

Beatles

LABERT BILLETTSALG: «Beatles» ble sett av bare 4000 i helga, og har så langt ikke fenget kinopublikummet. Fra venstre: Håvard Jackwitz (Seb/George), Halvor Tangen Schultz (Ola/Ringo), Louis Williams (Kim/Paul) og Ole Nicolai Myrvold Jørgensen (Gunnar/John).

Foto: Foto/Copyright: Erik Aavatsmark / Storm Rosenberg & SF Norge

Etter to uker og tre helger på kino har bare 52.000 valgt å løse billett for å se filmversjonen av Lars Saabye Christensens suksessbok med samme navn. I helga ble det solgt bare 4000 billetter til filmen.

Forventningene hos produsentene var på forhånd satt til 600.000 solgte billetter.

Konsekvensen er at filmen nå nappes ut av programmet til de 192 kinoene rundt omkring i landet.

Tall NRK har hentet inn viser at «Beatles» ble satt opp i 168 kinoer ved premieren for litt over to uker siden. Denne helga var dette tallet redusert til bare 52.

I samme periode er antallet kinosaler som filmen spilles i redusert fra 225 til 66.

Til sammenligning har «rånefilmen» «Børning», med Anders Baasmo Christiansen og Jenny Skavlan i to av hovedrollene, solgt 325.000 kinobilletter etter fire uker med kinovisning.

Her har nedgangen i antallet kinosaler vært mye mindre. Etter å ha blitt vist i 212 kinosaler i åpningshelgen, ble den i helga spilt i hele 164 saler.

Drastiske kutt

Beatles-film

Litt glissent på filmen «Beatles» på en av Oslos kinoer mandag

Kommunikasjonssjef Birgitte Langballe i Film & Kino sier at de som har laget «Beatles» nok må være skuffet over billettsalget så langt. Produsent Jørgen Storm Rosenberg ønsker ikke å kommentere dette nå.

– Det vi ser her er drastiske kutt i antall kinovisninger når du ser på hvor kort tid det er siden premierehelgen, sier Langballe.

Samtidig understreker hun at landets 192 kinoer gjør veldig forskjellige vurderinger rundt hvor lenge de viser en film. Dermed vil terskelen mange steder være lavere for å droppe en film tidlig.

– De fleste kinoene har én til tre saler, og ikke samme kapasitet som i de store byene. Noen har visning bare én dag i uken, og vil ikke nødvendigvis vise en populær film mer enn én uke, sier hun.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters