NRK Meny
Normal

Sviktende kinosalg for «Beatles»

Interessen rundt kinofilmen «Beatles» er mye dårligere enn forventet. I helga ble det solgt bare 4000 billetter til filmen.

«Beatles»

BEATLES: Kinopublikummet vegrer seg for å løse billett til filmatiseringen av Lars Saabye Christensens roman. På bildet: Kim Karlsen, spilt av Louis Williams sammen med Cecilie, spilt av Susanne Boucher.

Etter to uker og tre helger på kino har bare 52.000 valgt å løse billett for å se filmversjonen av Lars Saabye Christensens suksessbok med samme navn. I helga ble det solgt bare 4000 billetter til filmen.

Dette står i skarp kontrast til ambisjonene på forhånd. Før premieren uttalte produksjonsselskapet bak filmen at de håpet at 600.000 ville se filmen, som har et budsjett på 50 millioner kroner.

Programleder og filmanmelder i Filmpolitiet i NRK P3, Birger Vestmo, tror dårlige anmeldelser er en av grunnene til at filmen ikke har nådd sine egne mål.

– Det kan ha noe å si, for det var stor oppmerksomhet rundt filmen da den åpnet filmfestivalen i Haugesund. De fleste toneangivende kritikerne var lunkne til «Beatles», og det føles ikke veldig fristende for et stort publikum å gå og se en film som har fått terningkast tre.

For bred

Vestmo sier at mye kan tyde på at det vanker en økonomisk baksmell for produsentene når billettsalget ligger så langt bak forventningene på 600.000.

– Jeg tror også at produsenter tenker seg om to ganger før de går løs på en lignende produksjon – altså en stor, bred publikumsfilm basert på et litterært verk.

Storfilmen "Beatles" har premiere 29. august. Se traileren!

Vestmo har også en teori på at filmen satser for bredt, og at den har en målgruppe på alle mellom 10 og 100 år.

– Kanskje har man satset på et så bredt spekter at dette ikke blir fristende for noen. Det virker enklere å selge en film som retter seg inn mot et spesifikt publikum, som filmen «Børning», sier han.

Til sammenligning har «rånefilmen» med Anders Baasmo Christiansen og Jenny Skavlan i to av hovedrollene solgt 325.000 kinobilletter etter fire uker med kinovisning.

– Et langt liv

«Beatles»-produsent Jørgen Storm Rosenborg vil ikke kommentere saken overfor NRK. Men etter en skuffende åpningshelg med bare 17.000 solgte billetter sa han dette til VG:

– Vi har testet filmen grundig underveis, og den har skåret meget høyt. Vi forstår egentlig ikke hva som har skjedd.

Daglig leder Håvard Gjerstad i produsentselskapet Storm Rosenberg sier til Dagens Næringsliv at en film har et langt liv etter at den er ferdigspilt på kino, og at det er for tidlig å gjøre opp status for «Beatles'» økonomiske situasjon.

Også den Liv Ullmann-regisserte filmen «Frøken Julie» har hatt en vanskelig start på kino. Bare 3000 solgte billetter er fasit etter åpningshelgen. Filmen fikk terningkast fem av NRK, og blir omtalt som «nydelig og opprivende».

Kulturstrøm