NRK Meny
Normal

– Piss lei sterke kvinner

CANNES (NRK.NO): – Alle dramaseriene våre de siste årene har hatt kvinnelige hovedroller. Nå er manusforfatterne lei, og ber om å få lov til å slippe flere kvinner, forteller dramasjef Piv Bernth i Danmarks Radio (DR).

Skuespillerene Sofie Gråbøl, Sofia Helin og Sidse Babett Knudsen.

Skuespillerene Sofie Gråbøl, Sofia Helin og Sidse Babett Knudsen spilte hovedrollene i henholdsvis «Forbrytelsen», «Broen» og «Borgen».

Foto: Danmarks Radio/Nimbus film

Hege Bakken Riise i Cannes
Foto: NRK

Dramaavdelingen til Danmarks Radio har opplevd en eventyrlig suksess de siste årene, med serier som «Forbrytelsen», «Broen» og «Borgen» som alle har blitt vist i en rekke land verden over, og gjort dansk drama anerkjent og ettertraktet.

– Det var da BBC kjøpte «Forbrytelsen» at det virkelig løsnet. Etter det skjedde alt veldig raskt, fortalte dramasjef Piv Bernth under et seminar på TV-messen MIPTV i Cannes denne uken.

Men etter tre serier med sterke kvinnelige hovedroller er både hun og manusforfatterne lei. Nå vil de finne på noe annet.

– Forfatterne kommer til meg og sier de er piss lei sterke kvinner, de nærmest trygler om å få fokusere på menn, humrer Bernth.

Hun mener det vil bli en trend med mannlige hovedroller de kommende årene, i hvert fall i Danmark.

Tre nye storsatsninger

Piv Bernth

Piv Bernth er dramasjef i Danmarks Radio (DR).

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Danmarks Radio er nå i gang med tre nye store dramasatsninger. Det karakterdrevne familiedramaet «Arven», det historiske krigsdramaet «1861» og en krimserie som fokuserer på økonomisk kriminalitet etter finanskrisen der grådighet er gjennomgangstema.

Bernth forteller at mye av DR Dramas suksess ligger i at manusforfatter og produsent har et klart eierskap til serien.

– Vi lar alltid manusforfatteren og produsenten være dem med det siste ordet. Hvis du ikke respekterer manusforfatterens tanker, har du ingenting, slår hun fast.

Det er en allmenn oppfatning at TV-publikummet har blitt smartere med årene, og tåler mer komplekse historier enn hva som var vanlig tidligere. Men selv om DRs serier har fått bred internasjonal appell, tror Bernth det er viktig å skrive for sitt lands publikum, og ikke nødvendigvis finne frem til universelle temaer.

– Grunnen til at skandinavisk drama er så populært for tiden er nettopp at det er så skandinavisk. Til forfatterne våre sier vi: hold det dansk. Vi skriver lokale dramaer, men er de bra nok, blir de globale.

Lager Indisk re-make

Selv om dramaavdelingen nå er i gang med nye prosjekter, lever fortsatt de «gamle» seriene sine egne liv. Tyrkia og India vil lage egne versjoner av «Forbrytelsen» og snart kommer en fransk/britisk re-make av «Broen» kalt «The Tunell».

I USA annonserte AMC og Fox Television Studios i mars at de vil lage sesong tre av den amerikanske versjonen av «Forbrytelsen» («The Killing»), og Netflix har kjøpt rettighetene til å vise serien globalt, etter at den har gått på TV i USA .

– Når man lager nye versjoner av seriene er det viktig å beholde det som fascinerte i første omgang. Så må innholdet selvfølgelig tilpasses landet serien lages i. I den amerikanske versjonen av «Forbrytelsen» er for eksempel det politiske plottet endret veldig, og gjort mer amerikansk. Det er gøy å se, men jeg foretrekker den danske versjonen, avslutter Bernth.