Hopp til innhold

«Nasjonal vedkveld» til hele USA

(CANNES – NRK.no): Et amerikansk TV-selskap ønsker å kjøpe NRKs «Nasjonal Vedkveld». Dermed kan 220 millioner mennesker få mulighet til å se programmet.

Nasjonal vedkveld

En redigert versjon av NRKs «Nasjonal vedkveld» ender trolig opp på amerikansk TV.

Foto: NRK

Hege Bakken Riise i Cannes
Foto: NRK

Da NRK i februar i år sendte 12 timer TV om noe så banalt som ved og vedhugging , vakte det oppsikt i hele verden.

I USA gjorde mange store øyne, talkshowvert Stephen Colbert hadde et flere minutter langt innslag om fenomenet i The Colbert Report , og The New York Times skrev en artikkel som gikk sin seiersgang over internett.

Nå viser det seg at interessen har vedvart. For under verdens største TV-messe, MIPTV som nå går av stabelen i Cannes, har kringkastingsorganisasjonen PBS vist stor interesse for programmet.

– Dette er ganske utrolig

Rebecca Nedregotten Strand

Programleder Rebecca Nedregotten Strand ledet NRKs vedkveld.

Foto: NRK

PBS er ikke noen hvem som helst innen amerikansk fjernsyn. De leverer TV til alle USAs lokale tv-stasjoner, og nå ønsker de å sende en forkortet versjon av programmet i USA.

Dermed kan i teorien så mange som 220 millioner få mulighet til å se norsk knitre-TV.

– Dette er ganske utrolig og veldig uventet, sier Bente Skagplads, som selger programmet for NRK.

– «Nasjonal Vedkveld» er et veldig spesielt program, og ikke det jeg trodde hadde størst potensial da vi dro ned til Cannes. Jeg hadde nok ikke tatt det med hvis de ikke hadde spurt om det, sier hun til NRK.no.

PBS' svensktalende innkjøper, Tom Koch, fikk med seg vedsnakkisen i februar og mente dette var noe de burde se nærmere på.

Han ønsker nå å klippe programmet om til en 60 minutter lang sending. I tillegg tenker han å lage en DVD, der man kan få med seg 6–10 timer av et bål som brenner som ren bonus.

Håper på stort DVD-salg og lokker med ved

Ingrid Tangstad Hatlevoll

NRKs fotograf Ingrid Tangstad Hatlevoll, holdt liv i bålet etter at den ordinære sendinga var over tidligere i år.

Foto: Privat

PBS drives uten reklame og lisens, og er avhengig av økonomiske donasjoner fra publikum for å overleve. Fire ganger i året arrangerer de derfor kvelder der de sender programmer og ber om pengestøtte fra publikum. Det er her «Nasjonal Vedkveld» kommer inn.

Kanalen vil lokke med gaver til TV-seere som gir økonomisk støtte. Gir du en donasjon på 70 dollar, får du en DVD i posten. 100 dollar gir DVD og en vedkubbe, mens 110 dollar gir DVD, vedkubbe og en lighter.

Gir du hele 200 dollar, får du DVD og en oversatt utgave av Lars Myttings «Hel Ved» i posten.

Les også: «Hel ved» til flere land

Populært med «slow TV»

Og amerikanske Koch og hans kolleger har stor tro på prosjektet.

– NRK er ikke de eneste som sender såkalt slow TV. PBS sendte tidligere en sending der de viste en mann som bygget en hytte i realtime, filmet fra forskjellige vinkler. Sendingen ble kjempepopulær og DVDen solgte noe sånt som en halv million eksemplarer, forteller Skagplads.

Avtalen mellom NRK og PBS signeres etter alt å dømme neste uke, forteller hun.

– Det ser ut som det går i orden. NRK blir på ingen måte rik av programsalg, men dette er en allmennkringkaster og vi vil hjelpe dem med å få dette på lufta. Hvis de etter hvert begynner tjene penger, vil vi også kunne få noe, sier Skagplads, men vil ikke utdype hvor mange penger det konkret er snakk om.

Kulturstrøm

  • Tre store motehus blir bøtelagt av EU-kommisjonen

    Motehusa Gucci, Chloé og Loewe blir bøtelagt med over 157 millionar euro for å ha gjennomført prising som er i strid med EU sitt reglement, kjem fram i ei pressemelding frå EU-kommisjonen.

    Motehusa skal ha fastsett vidaresalsprisar i strid med EU sine konkurransereglar.

    Motehusa skal ha avgrensa moglegheita for uavhengige tredjepartsforhandlarar til å sette eigne prisar for produkt designa og selt under merkevarene.

  • Musikalen Les Misérables er 40 år

    I år er det 40 år sidan musikalen Les Misérables hadde premiere på West End i London.

    Les Misérables er ein av dei mest spelte musikalane i verda. Det trass i at musikalen ikkje blei godt mottatt i 1985. Etter kvart vann musikalen fleire prisar.

    Musikalen flettar saman fleire menneske sine skjebnar som lev i Frankrike på starten av 1800-talet.

    en gruppe mennesker som går nedover en gate med en brann i bakgrunnen
    Foto: Lasse Berre
  • Swift med flest førsteplassar på Billboards albumliste

    Taylor Swift har stor suksess med sitt nye album «The Life of a Showgirl». Artisten er no den soloartisten med flest førsteplassar på Billboard albumliste, melder NTB.

    Swift har med det gått forbi både Drake og Jay-Z. Det nye albumet til Swift debuterte på førsteplass ei veke etter at det blei gitt ut.

    Utanom hennar første album, har dei gått rett inn på førsteplass. Ho er oppe i 15 og nærmar seg å ta rekorden frå Beatles som har 19.

    Albumcover til Taylor Swift
    Foto: NTB