NRK Meny
Normal

Nå er det om å gjøre å ikke ha sex på TV

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Gameshow, trash- og overvåknings-TV er de fremste trendene fra verdens største TV-messe.

Hege Bakken Riise i Cannes
Foto: NRK

TV-messen MIPTV arrangeres denne uken for 50. gang i festivalbyen Cannes i Frankrike.

TV-bransje fra hele verden har vært samlet for å selge og diskutere det siste store innen fjernsyn. Men hvis du hadde håpet på noe friskt og nyskapende å se på, må du muligens vente en stund til.

Da de største nyhetene ble presentert for bransjen denne uken var gjennomgangstema heller gjenbruk enn nyskapning. Videoen over viser et nytt gameshow-konsept kalt «Bet On Your Baby», hvor foreldre spiller om ulike pengepremier.

Mange av bransjefolkene NRK.no har snakket med i Cannes etterlyser også det ene programmet som stikker seg ut fra mengden.

Der man tidligere har opplevd at programmer som «Big Brother» og «The Voice» ble noe «alle» snakket om, har fraværet av årets buzz vært et gjennomgående samtaleemne i Cannes.

Virginia Mouseler, sjef i analyseselskapet The Wit, som hvert år presenterer de hotteste og nyeste programmene for i Cannes, er ikke like pessimistisk som de norske bransjefolkene.

– Jeg syns ikke dette er det beste verden kunne tilbudt, men det er nå en gang hva verden har å tilby. Det illustrerer the state of mind til folk akkurat nå.

Virginia Mouseler, sjef i analyseselskapet The Wit

Virginia Mouseler, sjef i analyseselskapet The Wit på MIP-messa i Cannes denne uka.

Foto: d'HALLOY/I&CO / © S. D'HALLOY / IMAGE & CO

– Hvert eneste år kommer folk til meg og klager over at det ikke er noe nytt. Du nevner «The Voice», men da «The Voice» kom, var det mange som blåste av det og sa at dette aldri kom til å bli stort. Kanskje har jeg presentert noe like stort for bransjen i år – vi er bare ikke klar over det ennå, sier hun til NRK.no.

Mouseller trekker frem tre klare trender blant vårens nye tv-programmer:

  • Såkalt overvåknings-TV, altså ulike former for skjult kamera
  • Gameshow, og konkurranser der du ender opp med å vinne penger
  • Såkalt trash-TV, i denne omgang serier som følger folk fra enkle kår med lav utdannelse og til tider noe snål virkelighetsoppfatning.

Sølibat og fyllefester

Blant de nye programmene innen såkalt overvåknings-TV finner vi en slags moderne «Big Brother», nemlig franske «Playing With Fire». Konseptet går ut på at 20 ungdommer skal tilbringe en sommer der de deler et hus og jobber på en strandbar. Kun én regel gjelder: ingen sex.

Ungdommene utsettes stadig for nye fristelser. Faller noen i fella er det resten av gruppen som bestemmer hvem som har skyld, hvem som må bli og hvem som må forlate huset.

En annen, men likevel liknende serie er «13 Nights In Vegas», programmet basert på filmen «Hangover». Her skal en kompisgjeng være på et sammenhengende utdrikningslag i Las Vegas i 13 dager. Om det ender med bryllup eller ikke får man se i siste episode.

– Det går på ideen om at vi hele tiden blir iakttatt. Men det er ikke som «Big Brother», der det var en ekstern makt som observerte og kontrollerte. Nå er det mer sånn at du er i en menneskemengde, og mengden observerer deg og kontrollerer deg, forklarer Mousteller.

Muldvarp-TV

Kameraene er ikke bare begrenset til å følge fyllefester. Arbeidsplasser verden over kan nemlig vente seg å bli fylt opp med skjulte kameraer og såkalte muldvarper – mennesker som ikke er den de gir seg ut for å være. '

Motivene er forskjellig; å avsløre hvem som er den mest ansvarsfulle ansatte, å finne en kjæreste til bedriftens single 38-åring eller å finne ut av hvem som gjør en dårligst jobb. Huskeregelen er: Ting er ikke som du tror.

– Vi lever i en verden der vi sosialiserer mye på internett. I sosiale medier kan man enkelt skape falske identiteter, som igjen speiler seg i TV-programmene.

Få 20.000 med pizzaen

Gameshowet er tilbake for fullt i år, dog i litt andre utgaver enn vi kanskje er vant til. Hva syns du for eksempel om et politisk debattprogram i en vaskekte gameshow-setting der publikum med mentometerknapper stemmer på hvem som argumenterer best?

Eller pizzabudet som møter opp på døren din og gir deg tilbud om å vinne 10.000 dollar, om du bare svarer riktig på åtte spørsmål. Feil svar gjør at du må spise en annen pizza enn den du bestilte, «testikkelpizza» eller «kyllingfot-pizza» for å nevne et par.

Blant de mer moralsk tvilsomme formatene er «Bet On Your Baby», der foreldre kjemper om penger til et skolestipend for smårollingene sine. De vedder på om barnet deres vil klare en oppgave eller ikke, som for eksempel å fullføre et puslespill på et minutt eller å stable sju klosser oppå hverandre.

Barnet prøver seg så på oppgaven i et annet rom – og mor og far jubler eller fortviler, alt ettersom.

Bet On Your Baby

Gameshowet Bet On Your Baby gir foreldre muligheten til å vinne penger til et skolestipent til barnet sitt.

Foto: Skjermdump

Det er alltid noen som har det verre enn deg

Noe det kommer mer og mer av er factual entertainment, altså serier som dokumenterer ekte mennesker og hendelser.

– Den store trenden som funker veldig bra i social TV er serier om folk som er veldig langt unna vår verden og våre liv. I USA går det 30 show som handler om rednecks akkurat nå. I USA, Storbritannia, ja selv i et lite land som Finland er det veldig populært med denne typen serier om folk med lav utdannelse som bor på landet.

– En serie som har hatt kjempesuksess I USA er «What happens in Cavos». Den dokumenter hvordan britiske ungdommer tilbringer sommeren i Hellas. De drikker, fester og oppfører seg ufyselig, forklarer Mousteller.

Om den norske TV-bransjen velger å kjøpe noe av dette gjenstår å se.

Ole Hedemann, prosjektleder for formatutvikling i NRK, mener alle oppkjøpene av små, uavhengige selskaper etter hvert har hemmet kreativiteten i TV-bransjen.

– Jeg må si de selskapene jeg har lagt best merke til denne runden er de litt mindre selskapene fra land som Israel og Irland. Det er de som står for de mest spennende og originale seriene akkurat nå. Mens det fra Nederland, som har en rekke svære selskaper, har vært ganske stille, sier han.

– Det er altså ikke slik at størrelse og kreativitet nødvendigvis henger sammen. Dette er ikke nødvendigvis dårlig for NRK, men for bransjen i sin helhet er det det, avslutter han.