Filmkanalen til TV 2 blir erstattet med TV 2 Humor, en kanal som har premiere i kveld.
– Vi vet at humor som sjanger treffer bredt. Det er populært blant alle. Derfor var det på tide å starte en 24 timers humorkanal. Vi vet at vi har mange humorister som ikke får nok boltreplass på TV 2, så dette er også med tanke på framtiden – for å skape et nytt sted for dem, sier kanalsjef i TV 2 Nina Lorgen Flemmen, til NRK.
Kanalsjefen i TV 2 mener det er viktig å sortere stoffet for TV-seerne, spesielt med tanke på det yngre publikummet. Den nye kanalen skal nemlig treffe yngre seere, TV 2 sikter seg inn mot målgruppen 12 til 49 år.
– Det er en kanal for alle, den skal ikke ekskludere noen. Men jeg vil tro at noen av programmene, som South Park, vil gå veldig ungt. Modern Family vil treffe bredt, mens Jimmy Fallon kanskje er et mer byfenomen. Men denne kanalen er et ledd i å treffe yngre seere for TV 2-huset, det er det ingen tvil om, sier Flemmen til NRK.
- Les også: Publikum ler ikke av vitser om islam
Humorkrig
I helga startet TV Norge sesong 2 av «Neste sommer» og sesong 4 med «Helt perfekt» med Thomas Giertsen. Aldri før har norske TV-kanaler satset så massivt på å få seerne til å le.
Morten Wiberg i mediebyrået Carat tror TV 2 ønsker å fri til de yngre seerne:
– Før har TV 2 truffet et voksent publikum. Med Humorkanalen ønsker de i større grad rette seg mot de i alderen 15 til 34 år, for å få flere ben å stå på, sier Wiberg.
– Nå ligger det an til en humorkrig om norske TV-seere. NRK har tidligere hatt grep om å fram nye talenter. Så ser man at de blir rappet til konkurrerende kanaler. Det kommer en til å se mer av nå, at det blir hardere kamp om de nye flinke komikerne, sier TV-analytiker Morten Wiberg i Carat Norge, til NRK.