Det har gått snart 30 år siden DeLillos slo gjennom med «Suser av gårde» i 1986, og mye har skjedd i musikkbransjen siden den gang. Nå har bandet lest inn personlige hilsener til fans, i håp om å få dem til å kjøpe og høre den nye plata som slippes 13. oktober.
– Det er en pussig konsekvens av at det fysiske med musikken er på vei ut. Da forsvinner også noe å signere på. Vi har jo signert masse plater. Så vi lurte på hvordan vi skulle løse det, sier Lars Lillo-Stenberg.
Trommeslager Øystein Paasche forteller at bandet fortsatt skriver i albumformat, og vil at fansen skal høre det.
– Det er veldig lett å begynne og sutre fordi utviklingen har gått en vei man blir nødt til å venne seg til. Vi ønsker jo at fansen vår skal høre et helt album. Når man begynner med en sånn hilsen tenker vi at det blir litt mer personlig, sier Paasche.
Men noe særlig penger i kassa blir det nok ikke uansett, tror bandet.
– Trøsten er konsertene. Det er det som er inntekten vår, sier Lillo-Stenberg.
Prøver å henge med i svingene
Oppfinnsomt? Utvilsomt.
Men påfunnet fra DeLillos og Wimp føyer seg inn en lang rekke utradisjonelle platelanseringer de siste årene.
Det er ingen hemmelighet at det er bortimot umulig å selge plater i disse dager, derfor prøver musikkbransjen desperat å henge med i svingene.
Her er noen eksempler på artister som har tråkket ned nye stier for å få oppmerksomhet rundt platen sin.
- Det mest aktuelle og famøse eksempelet er U2s nyeste platelansering, der alle med iTunes fikk albumet nedlastet til sitt bibliotek.
- Spotify-hater og Radiohead-vokalist Thom Yorke ga nylig ut sitt album rett til en bittorrent-side.
- I 2012 ga artisten Beck ut et album som noter, og lot det være opp til fansen å finne frem til musikken.
- Også norske artister har kastet seg på den alternative albumslipp-trenden. The Lionheads ga nylig ut et album på Instagram. Den mer ukjente artisten Rørstad inviterte til forhåndslytt på sin nyeste plate via Snapchat.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Ekstra mange påfunn de siste årene
– Er bransjen desperat?
– Det er jo jobben deres å fornye seg. Så en viss desperasjon er naturlig. Men jeg mener musikkbransjen har måttet oppføre seg gjennom hele populærmusikkens historie, sier Eirik Kydland i musikkmagasinet ENO.
Han tror påfunnene fra plateselskaper og artister handler om å prøve og skvise de siste kronene ut av det døende fysiske formatet.
– Det klart at man har sett ekstra mange påfunn de siste årene. Som handler mye om å gjøre det fysiske formatet så attraktivt som mulig, slik at folk velger det fremfor å strømme eller laste ned, sier musikkjournalisten.
– Er det plateselskapet eller artisten som kommer opp med ideene?
– Noen ganger er det musikerne selv som kommer med ideer, og andre ganger er det smarte markedsføringsfolk som har kokt opp noe glupt, sier Kydland.
– Noen synes det er ganske døvt
P3s musikkanmelder Ali Soufi tror ikke nødvendigvis at artistene er altfor ivrige inn på nye jaktmarker.
– Jeg tipper noen syns det er ganske døvt. Mens andre, tydeligvis, er langt mer åpne for å prøve ut nye måter og lansere musikk på, sier Soufi.
Musikkanmelderen tror alt rundt selve musikken kommer til å bli viktigere i årene som kommer.
– Det er vel et evig søk etter å finne nye måter på å presentere musikk på. Innholdet taler jo strengt tatt for seg selv, men innpakning og representasjon blir et stadig viktigere element, sier Soufi.
Personlig mener han at Instagram og Snapchat-lanseringer kan ha noe for seg.
– Jeg syns det er litt kult med Snapchat- og Instagram-lanseringer. Jeg blir i det minste oppmerksom. Ellers håper jeg at nybrottsarbeidet innenfor musikklansering eskalerer såpass at jeg får mine favorittartisters plater via en brevdue som bærer en USB-pinne mens jeg drikker kaffe på verandaen min på Tøyen.