Hopp til innhold

– Game of Thrones endret spillereglene

Neste sommer er det klart for åttende og siste sesong av fantasy-dramaet «Game of Thrones». Serien har endret spillereglene for hva som er TV-drama, sier regissør Jeremy Podeswa til NRK.

Game of Thrones

Jon Snow (Kit Harington) og Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) i seriefinalen av sjuende sesong. Neste sommer er det premiere på åttende og siste sesong av serien.

Foto: Macall B. Polay / AP

Gjennom sju år og sju sesonger har HBOs fantasyserie «Game of Thrones» fortalt om intriger i de sju kongerikene og maktkampen om jerntronen.

Nå er åttende og siste sesong ferdig innspilt i Belfast og i løpet av neste år får serien sin finale. Regissør Jeremy Podeswa har vært ansvarlig for en lang rekke av episodene som hittil er laget, og har også regissert flere episoder av en lang rekke av HBOs suksesserier, inkludert «The Handmaid's Tale» og «Six Feet Under».

Visuelt rikt univers

Jeremy Podeswa

Jeremy Podeswa har regissert seks av episodene i «Game of Thrones».

Foto: MIKE CASSESE / REUTERS

Han sier til NRK at «Game of Thrones» har endret spillereglene for hva et TV-drama kan og skal være.

– Jeg tror ikke at noen tidligere har prøvd på og lyktes i å lage en serie som er både intim og episk. Serien sørger for at man blir godt kjent med karakterene og deres prøvelser, ambisjoner og kompleksitet i en episk og storslått skapt verden. Det er veldig vanskelig å oppnå, og det som er unikt er suksessen ut ifra ambisjonene, sier han.

Podeswa sier at få serier ville ha tatt seg råd til å filme på flere ulike steder samtidig for å sikre seg et visuelt rikt univers.

– Hvis man trenger spektakulære lokasjoner, som Island, Spania, Marokko eller Malta, så drar man dit, sier regissøren om serien som er nominert til hele 22 Emmy-priser neste måned.

Game of Thrones

«Game of Thrones» har vunnet 38 Emmy og er nominert til enda 22 flere når de amerikanske TV-prisene deles ut i september.

Foto: Helen Sloan / AP

Mobiltelefonen tar over

«Game of Thrones» har satt en rekke seerrekorder, og seertallene har økt jo lenger ut i serien man har kommet. Hver episode av sesong sju er i snitt sett av 30 millioner, alle plattformer inkludert. I tillegg er fanskaren av det svært dedikerte slaget.

Regissøren sier at han prøver å la være å tenke på forventningene foran hver sesong.

– Det kan være paralyserende å tenke på det. Du ønsker å gjøre folk tilfredse, men samtidig må man være trofast mot historiefortellingen. Underveis kan man tenke at «dette kommer folk til å virkelig like», men man må legge alt det til side og prøve å få scenene til å bli så sterke som mulig.

Podeswa, som kommer til Norge i forbindelse med Nordiske Seriedager i Oslo i september, sier at det opprinnelige skillet mellom hva som er film og hva som er TV-serie i stor grad er visket ut.

– Folk ser på levende bilder på ulike plattformer, og det har endret hvordan man tenker. Filmstudioer lager svært påkostede kinoproduksjoner, men så ser folk dem på mobiltelefonen sin. Man vet ikke hvordan folk konsumerer innholdet, og reglene for hvordan man skal lage innhold ment for liten eller for skjerm betyr ingenting lengre. Folk kommer til å se innholdet på sin egen måte uansett hva skapernes intensjoner er.

Kulturstrøm

  • Irakisk skodespelar saksøker britisk magasin etter bildebruk

    I det britiske magasinet Economist blir eit bilde av den irakiske skodespelaren Enas Taleb brukt som illustrasjon i ein artikkel med tittelen «Kvifor kvinner er tjukkare enn menn i den arabiske verda».

    I artikkelen argumenterer magasinet for at sosiale restriksjonar i den arabiske delen av verda gjer at kvinner held seg unna arbeid og fysisk trening.

    Taleb har no gått til søksmål mot magasinet. Ho krev økonomisk kompensasjon og at magasinet ber om orsak. Ho meiner også at bilde er blitt manipulert, skriv BBC.

    – Bildet mitt blei brukt i ein kontekst som var støytande for kvinner, seier Taleb, ifølge nyheitsbyrået AFP.

  • Disney+ forbi Netflix

    Disney-konsernets inntekter skyter i været samtidig som streamingplattformen Disney+ nå har gått forbi Netflix og trolig er verdens største.

    Disney+ fikk 14,4 millioner nye abonnenter i det siste kvartalet, mens Netflix på sin side mistet nesten 1 million abonnenter. Disney+ har nå 221 millioner abonnenter, mens Netflix har 220,7 millioner.

    Det gjør trolig Disney+ til verdens største streamingaktør.

    (©NTB)