Hopp til innhold

– Mye penger å hente hos sponsorer

Operaen forstår ikke sitt eget markedspotensial, mener rektor ved Oslo Markedshøyskole, Trond Blindheim.

Flere tusen mennesker besøkte operaen søndag.
Foto: Lien, Kyrre / SCANPIX

Forrige uke kunne du høre i Kulturnytt at operaen har bedt staten om nesten 18 millioner kroner ekstra til neste år til drift- og vedlikehold av operabygget. - De pengene bør de få ut av sine sponsorer, mener Blindheim.

-Operaen er så attraktiv som sponsorobjekt at det ville være lett å hente inn flere sponsorer, eventuelt skaffe flere penger fra de som allerede er inne med sponsing, mener Blindheim.

Rektor ved Oslo Markedshøyskole, Trond Blindheim

Rektor ved Oslo Markedshøyskole, Trond Blindheim

Foto: NRK
Direktør Bernt Bauge

Direktør ved Den norske opera og ballett

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

– Lett å rope om statlig hjelp

Blindheim synes operaen, med det store antall besøkende som nå trekkes både til forestillingene og til bygningen, burde ha større ambisjoner enn å skaffe 31 millioner kroner i sponsormarkedet til neste år. Han mener operaen lett kan skaffe de 18 millionene ekstra fra sponsorene som de trenger til drift- og vedlikehold på grunn av økt besøk.

Les: Opera-billetter rives vekk

Trond Blindheim mener operaen for raskt kaster seg over staten med sine pengebehov.

– I likhet med mange andre institusjoner er det veldig lett å rope om hjelp fra den rike staten. Det er selvfølgelig lov å prøve seg, men det er relativt lett i dag å få inn midler på andre måter, nemlig gjennom sponsorinntekter.

– Sponsing krever motytelser

Det er ikke så enkelt som Blindheim sier, mener Elisabeth Bjørn-Hansen. Hun leder Forum for kultur- og næring, som jobber med å koble kulturlivet og næringslivet.

– Man skal ikke ta for gitt at det å skaffe sponsormidler er en enkel sak. Det er nok ikke umulig, men jeg tror det er viktig å tenke andre måter å skaffe midler på. Ikke bare sponsing. Det krever nemlig også motytelser.

– Må ha kontroll

Men operaen selv er skeptisk til alt for mye salg og butikk i og utenfor operaen. Tidligere i år sa direktør Bernt Bauge dette til Norgesglasset i NRK:

– Vi må ha en viss kontroll. Blir det en arena for hva og hvem som helst, kan det ende opp som en ren markedsplass, og det ligger langt unna det som er operaens innerste vesen og karakter.

Tror på frivillige bidrag

Bjørn-Hansen tror markedspotensialet for frivillige bidrag til spesifikke oppgaver ved operaen er stort.

– Man kunne hatt en innsamlingsaksjon for å holde operaen ren. Dette er vanlig i utlandet. Ved Tate Gallery i England samler de inn penger i en stor bøsse, og det er definert hva pengene skal brukes til. Dette har vi ingen tradisjon for i norsk kulturliv.

Så lenge innsamlingen er definert og publikum føler de er med på et konkret prosjekt, fungerer slike ting godt, tror Bjørn-Hansen.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters