Sjefredaktør i Kapital, Trygve Hegnar
Det er blitt skrevet 547 artikler, ledere og kommentarer i norske papiraviser om Maria Amelie.
Saken har også dominert i nettavisene, radio og fjernsyn. Nrk.no har skrevet 63 artikler om saken.
– Enormt volum
Sjefredaktøren i Kapital reagerer på det enorme volumet og skrev blant annet på lederplass i Finansavisen i går :
– Alle artikler, ledere og kommentarer har gått i samme retning. Maria Amelie-sympatisører har fått urimelig mye spalteplass, sier Trygve Hegnar.
Verken Dagbladet eller NRK vil ta selvkritikk for sin dekning av saken, skriver fagbladet Journalisten.
Sjefredaktør i Dagbladet, Lars Helle, avviser at avisen er et nyttig verktøy for støtteapparatet rundt Maria Amelie. Men han synes Trygve Hegnar reiser en viktig debatt.
– Jeg håper mediene kan ta en grundig diskusjon om dekningen i ettertid. Men jeg mener Dagbladet har sitt på det tørre. Vi har belyst denne saken fra mange vinkler, sier Helle.
Sjefredaktør i Dagbladet, Lars Helle
Hans journalistiske utgangspunkt er at dette er en brennbar sak som faller innenfor medienes samfunnsoppdrag.
– Ingen kampanje
Nyhetsredaktør Stein Bjøntegård i NRK slår fast at han ikke føler seg rammet av Hegnars kritikk. Han sier NRK har som målsetting å gi en balansert dekning, og derfor har latt et mangfold av kilder kommentere saken.
– Både Utlendingsnemda, Politiets utlendingsenhet og regjeringen har fått begrunne sine standpunkter på en grundig måte, sier han til fagbladet Journalisten.
Hør debatten mellom Lars Helle og Trygve Hegnar i Kulturnytt:
– Bruker falskt navn
Trygve Hegnar reagerer på at mediene bruker navnet Maria Amelie.
– Det er falskt, og jeg synes mediene kunne brukt det riktige navnet hennes. Jeg synes også de kunne sporet opp foreldrene hennes i Norge og fortalt om forholdene der hun kommer fra, sier han.
Dagbladets sjefredaktør Lars Helle hevder at avisen har lett etter foreldrene hennes og belyst forholdene i Russland. Det har også NRK gjort.
- Les: Her kommer Maria Amelie fra
– Pressens oppgave
Terje Angelshaug, universitetslektor i journalistikk og tidligere leserombud i Bergens Tidende, viser til Vær Varsom-plakaten:
– Her mener jeg pressen har tatt det ståstedet som er naturlig ut fra det oppdraget den har, sier Angelshaug.