Se bildene: Jan Eriks drømmebil - Acura RSX
Toyota er den mest solgte personbilen i USA år etter år. På andreplass finner du Honda. Den typisk amerikanske bilen er dermed blitt japansk! Markedet er enormt, og derfor fristes det med flere merker for å treffe et bredere publikum, og tjene mer penger.
Rimeligst og tøffest
Honda har etablert Acura som fabrikkens eksklusive og sporty merke! På lik linje med Toyotas Lexus og Nissans Infiniti. Denne Acura RSX er den rimeligste av modellene, men likevel den jeg digger mest! Jeg er nemlig storfan av Hondas gamle Integra R og har lenge ventet på oppfølgeren.
(Foto: Theodor Kristensen)
Oppskriften på RSX er som på Integraen: Kompakt kupé for fire personer, et understell som elsker svinger, en tettsteget girkasse og en liten med hysterisk V-tech motor under huven. Bilen er som skapt for norske veier!!
- Deilig motorskrik
Integraen var deilig spartansk og brutal. De få som fant veien til Norge var hvite, med blodrøde recaroseter. RSX-en er langt mer eksklusiv med lekre skinnseter, cockpitfølelse, klimaanlegg, cruisekontroll og et enormt Boseanlegg med heftig lyd. Nå må du opp med vinduene for å høre skriket fra V-tech motoren som åpner seg på 5.600 omdreininger.
Men, både kreftene og skriket er der. RSX-en har en 2,0 liters V-tech på 210 hk som skyter deg fra 0-100 på 6,4 sekunder. Det er et skikkelig hopp i forhold til Integraens 1,8 liter på 190 gamp. Setene er fantastisk gode med skikkelig sidestøtte, rattet ligger som støpt i hendene og girkassa er kort og presis.
(Foto: Theodor Kristensen)
Forbudt å gire
I byen kjører du helt uanstrengt og pludrer mykt og forsiktig under 3.500 omdreininger. Ut av lyskryss kan du tømme førstegiret bare for å få alle rundt til å snu seg. Og når bompengene er betalt på motorveien og du har lov til å forte deg opp i 130, da er det forbudt å gire før turtallsperra slår inn på rett under 9000 omdreininger! Det er moro det!
Acura RSX ser liten ut på bilder, men ikke la deg lure. Bagasjerommet er digert og tilgjengelig, og det blir enda større om du legger ned baksetet. En Ikea-bil rett og slett. Og fordelen med en kupé er at bagasjerommet er så åpent og tilgjengelig. Hvis du vil ha en å sammenligne med, sjekk ut Toyota Celica. Den er omtrent like stor!
At Acura RSX egentlig ikke skal ut av statene er en tragedie for bilen. Den roper etter svingete vei og kjøreglade nordmenn. Har du lyst å adoptere en? Du kan det nå! Nytt regelverk gjør at Norge må godkjenne originale biler registrert og godkjent i Amerika. Dette uten typegodkjenninger, avgasstester, e-merking og så videre. Hent deg en RSX, vis den på biltilsynet i Drammen, og vips er du eier av en ekte, unik kjøremaskin.
Grisebillig
Den første RSX-en ble produsert i 2001. Du får den med 160, 200 eller 210 hk og den er rimelig å kjøpe her borte. Den ekstremt lave dollarkursen gjør det hele enda gunstigere. Ferdig importert med frakt, avgift og registrering kan du bli RSX–eier fra 200 000,- og opp til ca 380.000,- for den verste. Sammenlign med hva du vil: Det er grisebillig for en slik bil!
Om både du og sparebørsa de trenger litt mer tid: nå er RSX-en lansert i Japan under navnet Honda Integra Type S og Type R. Den siste med 220 hk, hvit i fargen og med blodrøde recaroseter om du vil. Kanskje Europa og lille Norge er nestemann på lanseringslista til Honda? Hvem vet?