NRK Meny
Normal

- Gud alene ære, vi derav skal lære.

Bachs lille orgelbok, "Orgelbüchlein", er ikke så liten som Bach sier. En ny verkinnføring bekrefter at den er en av mesterens store skatter.

Nidarosdomens barokkorgel

Orgelet i Nidarosdomen er fra Bachs tid.

Foto: Aagaard, Rolf M. / Aftenposten

”Gud alene ære, vi derav skal lære”, ”Dem Höchsten Gott allein zu Ehren, dem Nechsten, draus sich zu belehren” står det på forsiden av heftet med variasjoner over kjente salmer.

De 45 småstykkene i dette lille heftet, 15.5 cm x 19 cm, er noe av det som oftest blir framført av Bachs musikk, til gudstjenester og til konserter, og den er ikke så liten som tittelen sier.

Hiemke: Orgelbüchlein
Foto: Bärenreiter

Og samtidig er Orgelbüchlein noe av det vi vet minst om når det gjelder formålet og datering.

Det er massevis av spørsmålstegn og sannsynlighetsberegninger i den nye og grundige gjennomgangen av Hamburgprofessoren Sven Hiemke.

Boken heter ganske enkelt ”Johann Sebastian Bach: Orgelbüchlein”. Den er utgitt på det ledende tyske musikkforlaget Bärenreiter og man skal ikke la seg skremme av undertittelen ”Werkeinführungen”, for den inngår i en serie med små og hendige verkinnføringer.

 

Engler

Utvalget av salmer i ”Orgelbüchlein” følger kalenderen, som i kirken begynner med advent og jul og fortsetter med påske og pinse. Og så er det en del salmer til mer generell bruk. Bruken av musikalsk symbolikk er ett av momentene i gjennomgangen. For hundre år siden utga Albert Schweitzer sin Bachbiografi, og han mente at de hvirvlende skalabevegelsene i ”Fra himlen høyt jeg kommer her” betydde at englende kom flyvende ned til oss slik som det handler om i salmeteksten.

”Jeg synger julekvad” hører også til avdelingen med julesalmer. Orgelkoralen hører med til de mer kunstferdige i sin komposisjonsteknikk. En håndfull av satsene i ”Orgelbüchlein” er i kanon der Bach klarer å tilpasse en gjentakelse i en annen stemme. Og ikke bare gjentar han salmemelodien, men også den akkompagnerende understemme tilpasses som kanon. Forfatteren av boken spekulerer på om Bach er inspirert av tekstlinjen ”dra meg etter deg” når nettopp det skjer med melodi og akkompagnement.

Ett av de store spørsmålene omkring ”Orgelbüchlein” er at Bach har skrevet titlene på i alt 164 salmer i heftet og planla tydeligvis en mye større samling. Så hvorfor stoppet han komponeringen før han var ferdig med tredjeparten? Og når skrev han disse 45 satsene?

 

Bachs grav

Bachs grav i Thomaskirken i Leipzig

Foto: Scanpix / (c) dana press photo

Fengsel

En kjepphest jeg alltid har hatt er at flere av satsene er komponert i slottsfengslet i Weimar. Bach hadde ansettelse som hofforganist og konsertmester hos hertugen av Weimar, men ble til sin store skuffelse ikke kapellmester. Derfor søkte han i 1717 ny stilling i Køthen, før han 6 år senere havnet i Leipzig.

Men i 1717 ble hans arbeidsgiver hertugen så sint over forsøket fra en alminnelig dødelig på å bestemme over sin egen arbeidssituasjon at Bach ble kastet i fengsel 6.november 1717 og deretter, som det heter i hoffets protokoll, ”i unåde løslatt fra arresten” etter fire uker, 2.desember. Bach trengte ikke noe instrument for å komponere.

Carl Philipp Emanuel har fortalt at faderen komponerte ”alles ohne Instrument”, ”alt uten instrument”, og prøvde det først ut på klaveret etterpå. Forfatteren av den nye boken, Sven Hiemke, sier at det er en legende, som er motbevist at Bach komponerte i fengslet. Men han påviser ikke hvordan dette er motbevist. Og ingen får innbilt meg at den hyperflittige Bach satt og tvinnet tommeltotter i fengslet i fire uker.

Vakkert

”Ich ruf zu Dir” er min egen favoritt i ”Orgelbüchlein” (i den norske salmeboken ”O Jesus som har elsket meg”). Koralen er fra reformasjonstiden, og er vakkert utsmykket mot den rikt harmoniserte mellomstemmen og bassen. Den nye boken om ”Orgelbüchlein” oppsummerer tidligere kommentarer omkring hvert enkelt stykke, og om dette antydes det at mellomstemmene har en typisk strykerkarakter. Kanskje denne satsen en gang var i en kantate som er forsvunnet.

På titelbladet skrev Bach"Den lille orgelboken, der begynnerorganisten får innføring i å gjennomføre en koral på de forskjelligste måter. Han kan også dyktiggjøre seg i pedalspill. Gud alene ære. Vi derav skal lære."

Fullstendige

Dette forklarer ett av formålene med samlingen, praktisk bruk som forspill til salmene. Men mange mener at dette også er en komposjonslære for Bachs mange elever. Og noen peker på at i denne tiden begynner en ny type satsinger med fullstendige samlinger innen alle genre, slik som ”Das wohltemperierte Klavier”, fullstendige kantateårganger, Goldbergvariasjoner og ”Die Kunst der Fuge”.

Vi får kanskje aldri svar på disse spørsmålene, men denne boken oppsummerer greitt alternativene.

For alle organister som spiller fra Orgelbüchlein, og det er vel de fleste, er boken en gullgruve av informasjoner. Og også lyttere og elskere av Bach vil få hjelp til å trenge inn i denne lille orgelboken, som er en av Bachs store skatter.

Sven Hiemke: Johann Sebastian Bach Orgelbüchlein

Bärenreiter, Kassel, 2007