Se bildene: Passat - den nye folkebilen
Noen biler er jeg mer spent på enn andre. Nye Passat er en slik bil. Rett og slett fordi den har en helt klar misjon som er ganske ambisiøs: Den vil bli Norges mest solgte bil!
(Foto: Theodor Kristensen)
Den gamle modellen måtte vike førsteplassen etter at Toyota startet en superoffensiv med både Avensis og Corolla. Plutselig ble den gamle Passaten ikke like spennende lenger, men nå vil Volksvagen tilbake der de mener å høre hjemme: på toppen av salgsstatistikken.
Jeg tror den kan klare det, for makan til eksklusiv følelse i en ”hverdagsbil” har jeg aldri opplevd.
VW stjeler
VW-konsernet har det med å stjele fra sine egne storebrødre. Etter at nye Audi A6 kom, ble forskjellen opp til A8 nesten visket ut. Jeg skal ikke påstå at superbilen VW Phaeton blekner ved inntoget av den nye Passaten, men at Passaten har bitt seg fast i rumpa på den, er helt sikker.
Ta for eksempel størrelsen. Passaten nærmer seg fem meter i lengde og to meter i bredde. Fronten gliser mot deg med Phaetonøyne og en fet krom-ramme rundt grillen. Karosseriet hviler tungt på store hjul, en gjennomgående rett, eksklusiv linje drar ut i hele bilens lengde, og rumpa snurpes inn med et lite snev av underbitt.
Stygg rumpe?
(Foto: Theodor Kristensen)
Rumpa er vel den jeg sliter mest med. Er den pen? Stasjonsvogna som kommer har en fin ende, men sedanen får jeg ikke helt taket på.
At det ytre er tiltalende er hyggelig for alle rundt deg på veien. Men det er inni du virkelig skal trives, og det gjør du i den nye Passaten. Her tror jeg designerne har sprengt budsjettet så det holder. Det er svært sjelden, også på langt dyrere biler, at du finner ekte børstet aluminium i dashbordet. I Passat highline har du en hel plate av dette lekre bilmaterialet.
Nøkkelen stikkes inn i hullet sitt og trykkes på for å starte bilen. Opp på navigasjonsskjermen kommer da tilbudene om navigering, musikk, telefon, tv og ønsket temperatur. Dette koster litt ekstra da, men skitt au!
(Foto: Theodor Kristensen)
Midtkonsollen har kjølerom og koppholdere, og så er det skuffer på toppen av dashbordet. Rattet er sportslig tre-eket med betjening på vangene.
Baksetet = seng
For øvrig er bilen stappet med kollisjonsputer, og alle antiskrens og antispinnprogram er standard. Baksetet er så flatt og bredt at du kan re opp seng til familiens kortvokste onkel og bagasjerommet sluker hele 565 liter.
I god VW-stil finnes det et hav av muligheter til nye Passat. Under panseret kan du få alt fra 1,6 liters bensin på 102 hk, via turbodiesel på 105 eller 140 hk, og opp til bensinraketten på 3,2 liters V6 og hele 250 hk. Firehjulstrekk lar seg også kombinere med enkelte av motorene.
Trendlinge eller highline
(Foto: Theodor Kristensen)
På utstyrssiden leveres bilen i fire utgaver som i prisstigende rekkefølge lyder navnene: trendline, comfortline, sportline og highline. Bilen jeg har testet er en highline.
Den rimeligste Passaten koster utrolige 256.000! Du kan få en liten Polo til å koste mer. Den dyreste Passaten koster derimot 668.000, men den er det nok bare importøren som vil ha. Den du vil ønske deg er en 1,9 liters turbodiesel på 105 hk og hele 250 nm. Godt utstyrt i Trendline-utgave koster den 299.000 kroner.