Hjemplaneten til hovedpersonen Rei er i ferd med å bli slukt av et sort hull. Sammen med en gruppe «voidrunners» reiser hun inn i det sorte hullet for å stanse utslettelsen.
På innsiden er kollegaene hennes derimot borte. Rei må ordne opp på egen hånd ved å nedkjempe gigantiske, «Shadow of the Colossus»-lignende skapninger som vokter over hver sin verden.
Disse verdenene er rester av planeter, og du møter noen få overlevende. Hint av et større mysterium åpenbarer seg og blir gradvis tydeligere.
Alt dette er omgitt av ville abstraksjoner av en rekke forskjellige sivilisasjoner. De fysiske lovene er bare et vagt forslag her.
PERSPEKTIV: De fysiske lovene inne i det sorte hullet lever sitt eget liv.
Foto: Heart Machine/Annapurna InteractiveDet går veldig kjapt
Rei fyker over underlaget i grasiøse skøytebevegelser, hun sakker ned tiden for å nedkjempe fiender, gjør spektakulære hopp fra bygning til bygning og løser tidsbegrensede oppgaver for å åpne veien videre.
Utforskingen består av å hjelpe de overlevende, som har sine problemer og ønsker. Her får du en håndfull flotte sidespor i den dramatiske historien.
Du kan også finne draktene til Reis kollegaer, som er spredt rundt i de forskjellige verdenene. Hver av dem har unike egenskaper, som muligheten til å bruke «boost» oftere eller å få mer slagkraft i kampsituasjoner.
ELEGANT: Rei kan bevege seg lynraskt ved hjelp av elegante skøytebevegelser.
Foto: Heart Machine/Annapurna Interactive«Solar Ash» er et spill om flyt og bevegelse, med apokalypsen som bakteppe. Derfor tar det også litt tid før konseptet sitter, det er først når jeg fikk kontroll over bevegelsene til Rei at spillets sanne natur åpenbarte seg.
Og for en åpenbaring det var. Det går veldig kjapt unna i dette spillet, mange av oppgavene – inkludert de fantastiske bosskampene – er tidsbegrensede, og man må få Reis bevegelser til å sitte perfekt for å lykkes.
Når det kombineres med at Rei er svært sårbar i denne verdenen – det skal lite til før hun dør og du starter på nytt fra forrige lagringspunkt – er det fare for at det blir litt vel mye prøving og feiling. Men utfordringene er såpass vellagede at det er fullt mulig å løse mange av dem på første forsøk hvis du holder tunga rett i munnen.
Smart parallell til utfordringer i vår egen verden
Her vil nok de som likte Heart Machines forrige, fantastiske spill kjenne seg igjen. «Hyper Light Drifter» og «Solar Ash» er begge på en måte kunstneriske tolkninger av de tøffe, vanskelige actionspillene fra 80- og 90-tallet.
MYSTISK SKAPNING: Du får jevnlig audiens hos skapningen Echo i «Solar Ash». Hvem denne skapningen er, er et av spillets største mysterier.
Foto: Heart Machine/Annapurna InteractiveSIDESPOR: Du finner en håndfull overlevende i «Solar Ash», som alle har sine egne, gripende historier å fortelle.
Foto: Heart Machine/Annapurna InteractiveRAILS! Det å skli langs «rails» er bestandig gøy i spill, det er det i «Solar Ash» også.
Foto: Heart Machine/Annapurna InteractiveMAJESTETISKE SKAPNINGER: Alle verdenene i «Solar Ash» er voktet av enorme, majestetiske skapninger som kalles «Remnants». Slik ser det ut når de nedkjempes av Rei.
Foto: Heart Machine/Annapurna InteractiveFølelsen jeg fikk av å mestre dette spillet var ekstremt tilfredsstillende. Og da kunne jeg legge mer fokus på historien og omgivelsene.
Her opplever jeg «Solar Ash» som en smart parallell til utfordringer i vår egen verden. Det kommer fram at de som styrte på Reis hjemplanet kranglet såpass mye om løsninger at det ble for sent å stanse den kommende apokalypsen.
Det er noe åpenbart potent i det at Rei og hennes kollegaer til slutt tok saken i egne hender for å redde hjemmet sitt.
Den desperate kampen til Rei munner også ut i noen saftige science fiction-vendinger, og måten det hele snøres sammen på treffer som en knyttneve i mellomgulvet.
APOKALYPSE NÅ: Hjemplaneten til Rei er i ferd med å bli slukt av et sort hull i spillet «Solar Ash».
Foto: Heart Machine/Annapurna InteractivePå toppen av alt dette får du noen utrolig stilige miljøer å utforske, fantastisk musikk, deilig spillbarhet og en unik og slående visuell stil.
Spillåret 2021 har hatt et tydelig preg av glimrende indiespill, og «Solar Ash» er så absolutt et av dem. Det runder av året på knalltøft vis.
Heisann!
Jeg er frilanser og skriver om spill for NRK. Til daglig jobber jeg i Level Up Norge. Om du vil lese mer om spill kan jeg anbefale to av de mange indiespillene som har preget spillåret 2021: Eventyrspillet «Sable» og parterapi-spillet «It Takes Two».
Alle anmeldelser og anbefalinger fra NRK finner du på nrk.no/anmeldelser.