Garanterer liv på nyoppdaget planet

Astronomiprofessoren som oppdaget planeten Gliese 581g mener sjansene for at det er liv på planeten er hundre prosent.

Gliese 581g

Gliese 581g ligger midt i smørøyet i sitt solsystem, og kan ha alle forutsetninger for liv.

Foto: Zina Deretsky, National Science Foundation / Ap

Onsdag kom nyheten om at en gruppe astronomer for første gang har oppdaget en planet som kan være beboelig for mennesker .

Planeten Gliese 581g ligger 20 lysår unna vår egen planet, har sannsynligvis en atmosfære, og temperaturer som ligner en kald norsk vinter.

Forholdene ligger til rette for at planeten kan ha flytende vann, noe som øker sjansene for liv betraktelig.

Les også: - 100 millioner beboelige planeter i Melkeveien

I et intervju med Discovery News dagen derpå uttaler astronomiprofessor Steven Vogt seg skråsikkert om mulighetene for liv på planeten.

– Personlig, med tanke på livets nærvær og tilbøyelighet til å oppstå der det kan, vil jeg si at sjansene for at det er liv på denne planeten er hundre prosent. Det er nesten ingen tvil om det, sier Vogt.

Les også: Har funnet 700 mulige nye planeter

Har trolig flytende vann

Han får støtte av astronomen Paul Butler ved Carnegie-instituttet i Washington, som var med på observasjonene.

– Dette er virkelig den første Gullhår-planeten, den første som har omtrent riktig størrelse og ligger på akkurat riktig avstand til å ha flytende vann på overflaten, sier Butler.

Les: Her kan det være liv
Les: Fant innsjø på Saturns måne

– Alt vi vet om liv er at det må ha flytende vann. Planeten må være i riktig avstand fra stjernen slik at det ikke blir for varmt, og ikke for kaldt. Deretter må den ha nok tyngdekraft til å holde på en atmosfære, som lar vannet samle seg, sier han.

Gliese 581g er en av seks planeter som går i bane rundt den røde dvergen Gliese 581, og befinner seg i den såkalte Gullhår-sonen.

Video Oppdaget ny jordliknende planet

VIDEO: Se presentasjonen av oppdagelsen.

Har ikke dager og netter

Ettersom planeten alltid vender samme vei, er temperaturene stabile og varierte.

– Denne planeten har ikke dager og netter. Uansett hvor man er på denne planeten, er sola i samme posisjon hele tiden. Hvis liv kan utvikle seg, har det milliarder av år på seg til å tilpasse seg overflaten, sier Vogt.