Statsministeren lot seg tydelig imponere da han onsdag besøkte musikkprodusentene Stargate studios på Manhattan i New York. Stoltenberg fikk blant annet lytte til duoens siste singel, låten «Happiness» med Alexis Jordan, som lanseres på det amerikanske musikkmarkedet i disse dager.
– Det er tøft. Veldig bra, sa han.
Selv innrømmet Stoltenberg at han fortsatt ikke har skaffet seg iPod, og helst lytter til gamle klassikere, gjerne artisten Janis Joplin.
– Vis mangfoldet
Jens Stoltenberg benyttet sitt opphold i New York til å høste erfaringer fra norske suksessgründere med base i verdensmetropolen. I tillegg til Mikkel Eriksen og Tor Erik Hermansen i Stargate, møtte Stoltenberg Jenny Osuldsen fra arkitektfirmaet Snøhetta, samt klesdesigner Elise Øverland.
Møtet er et ledd i regjeringens prosjekt Samarbeid for arbeid som Stoltenberg tok til orde for i sin nyttårstale. Gründerne benyttet muligheten til å dele sine erfaringer med statsministeren, og Snøhetta kom med følgende oppfordring til Stoltenberg:
– Ta med flere små norske bedrifter på dine reiser til utlandet. Vis oss fram. Vis mangfoldet, sa Jenny Osuldsen, partner i Snøhetta.
Stoltenberg svarte umiddelbart på oppfordringen og lovte å ta med Snøhetta på sin neste reise til Midtøsten.
– Mangler gründerkultur
Designer Elise Øverland er en av få norske designere som har slått gjennom i USA. Hun tror Norge mangler en gründerkultur og savner et fokus på individualisme og talent allerede fra barneskolen.
– Jeg følte meg alltid annerledes da jeg vokste opp i Norge. I USA dyrker man individualismen og man snakker gjerne høyt om egne prestasjoner, sier Øverland til NTB.
Stoltenberg vil ha økt fokus på entreprenørskap.
– Kanskje har vi for lite oppmerksomhet rundt det å være entreprenør. Jeg tror ikke vi mangler en kultur for entreprenørskap, men vi kan dyrke den enda mer, sa Stoltenberg til NTB etter møtet.
Han tok med seg flere innspill fra de norske gründerne. I tillegg til å bruke støtteordninger og fjerne byråkratiske hindringer, ønsker statsministeren først og fremst å formidle en holdning om at entreprenørskap er bra.