Etter suksessene med tospillermodusen i Lego: Indiana Jones og Lego: Star Wars, lå det an til nok en hjemmeseier med Viva Piñata: Troble in Paradise. Her inviteres det også til tospillerlek, men med hagebygging og stell og tilrettelegging for å tiltrekke seg skogens ville dyr.
Se videoanmeldelse:
Hypp på et eventyr?
Og spillet ser stilig ut det. Og så høres det ut som en eventyrfilm. Det hele er lagt til Piñataland, der du styrer og steller med hagen din mens du forsøker å lokke til deg dyrene som holder til i villmarken omkring hageflekken din, som består av en liten åpen lysning omkranset av høye fjell. Du er kun manifestert som en liten fargerik runding som du manøvrerer rundt i hagen og som samtidig indikerer hvor du kan grave en dam, plante et frø, sette opp et gjerde eller smekke til et av dyrene i hagen din som ikke oppfører seg. Pluss en rekke andre ting.
Se:
Usympatisk dame
Du har butikker for alt du måtte ønske å kjøpe av hageeffekter, og her blir en hagegnomen en selvfølgelighet. Målet med det hele, er bare å få tiltrukket seg dyr, helst ett av hvert kjønn, la disse parre seg og skaffe avkom, og underveis vanker det hele tiden belønning i form av penger for tingene du greier å få til. Når du har flere enn to av en dyrerase i hagen din, kan du selge de du kan avse til den utrolig usympatiske dama i butikken, som er hele det kapitalistiske system i kjøtt og blod.
Parring er bra
Dyrene i hagen din parrer seg ikke med mindre de er maks lykkelige på lykkemåleren sin, og for å få dyrene maks lykkelige må du fore dem med godterier. Og for å få tak i de litt mer sjeldne dyrene, må du stikke inn i ørkenverdenen eller isverdenen for å lokke til deg en pingvin eller en øgle eller noe lignende med favorittgodteriet deres og etterpå fange dem og ta dem med til hagen din.
Fryktelig umoralsk
Det er i det hele tatt et fryktelig moralsk forkastelig spill, dette her. Sjokkerende, faktisk. Altså: lokk til deg dyr, gi dem godteri for å holde dem lykkelige, få dem til å parre seg, reis innom eksotiske strøk for å fange sjeldne dyr og selg dem for å få penger. For det er det det hele til syvende og sist handler om: å være økonomisk uavhengig.
Hadde noen lagd en film med et så overlagt budskap, hadde det blitt tsunamibølger. Men i spillverdenen kommer en fortsatt unna med mye. Fordi det er pakket så søtt inn, med små papirdyr i stedet for mer realistisk animerte dyr.
Viva Piñata: Trouble in Paradise har akkurat hengt seg på Xboxen min. Det er første gang et spill har hengt seg. Og jeg tror det er en moralsk grunn til det. Dette er ikke rent åndelig et spill for barn, men utseendemessig er det et pent og artig spill for de yngste som har en dyrehagedirektør i magen. Helst i følge med en voksen. Det er nok større grunn til å glede seg til Lego: Batman.
Viva Piñata - Trouble in paradise er til Xbox 360.