Samtidig som lavprisflyselskapene har priskrig på populære destinasjoner, forgår det også en punktlighetskrig.
Både Ryanair og SAS hevder at de er det mest punktlige flyselskapet i Europa.
NRK Forbrukerinspektørene møtte O'Leary i Dublin for å høre hvorfor han mener Ryanair er mest punktlige.
Ikke nominert
Mandag denne uken la Flight Stats frem de fem finalistene og vinneren i hver kategori.
SAS var nominert i to kategorier, og ble ifølge deres statistikk
Ryanair var ikke en gang nominert blant de fem finalistene, men hevder selv at de, som eneste flyselskap som legger all statistikk ut på sine sider, er de mest punktlige.
- Vi er det punktligste flyselskapet i Europa, og beviset er vår ukentlige statistikk. Hvis SAS er mer punktlige enn oss, hvorfor legger ikke de ut sin statistikk?, spør Michael O´Leary, administrerende direktør i Ryanair.
SAS ligger på topp hva angår punktlighet hver måned, og baserer sine utsagn på det.
- Det er en anerkjent standard i bransjen, sier Eivind Bjurstrøm, basesjef i SAS, til NRK.no.
Han trekker frem punktlighet som en av de aller viktigste referansene til kundene.
- Du kan stole på SAS og planlegge rundt rutetidene våre, legger han til.
Se intervjuet med Michael O´Leary her:
Les også:
- Beskytter bare SAS
Ryanair kaller Forbrukerombudet for en gjeng idioter, fordi de mener at Ryanair bryter Markedsføringsloven når de hevder de er mest punktlige.
Forbrukerombudet tar dette med knusende ro.
- Vi er vant til at han kaller oss idioter, men det kommer ikke til å stoppe oss for å ta opp saken når de bryter Markedsføringsloven, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet til NRK.no.
- De er en bedrift som bare beskytter SAS, så det er bare en gjeng idioter jeg ikke bryr meg noe om, sier O´Leary.
Forbrukerombudet på sin side forteller at de har saker mot mange flyselskaper, og tar opp brudd på Markedsføringsloven uavhengig av selskap.
- Når Ryanair ikke er mest punktlig er det et brudd på Markedsføringsloven å kalle seg det. Det er å villede forbrukerne og i strid med Markedsføringslovens paragraf 7, påpeker Gjedrem.
Han presiserer at det er viktig at slike påstander er riktig, og det er det selskapet som bruker påstanden sin oppgave å kunne dokumentere det.
- Forsinkelser og kanselleringer rammer svært mange og er et stort problem. Det er viktig at bare de som gjør en innsats for å unngå det er de som får lov å bruke punktlighetsbudskapet, understreker Jo Gjedrem.
Les også: