Hopp til innhold

– Ryanair fremstår som klovner

Ryanair sendte i dag ut en pressemelding der de tar på seg æren for Norwegians «desertering» fra Rygge. – Ryanair fremstår som klovner, sier kommunikasjonsrådgiver.

Ryanair Boeing 737-200

Ryanair sendte i dag ut en pressemelding der de gjør narr av Norwegians beslutning om å droppe basen sin på Rygge.

Foto: PHILIPPE HUGUEN / AFP

I pressemeldingen gjør Ryanair narr av flyselskapet Norwegian, etter at det norske flyselskapet offentliggjorde at de dropper basen sin på Rygge.

Ryanair skriver i pressemeldingen at de tar æren for at Norwegian trekker seg, og at Norwegian ikke kan konkurrere med Ryanairs lave priser. Ryanair kaller det norske selskapets flytting fra Rygge for en «desertering», og mener at Norwegian godtar nederlaget når de nå «flytter sine leketøy fra Rygge til Gardermoen».

– Norwegian kan hverken konkurrere med Ryanairs lavprisreiser, punklighet eller kundeservice. Vi sier derfor ha det bra til Norwegians dyre reiser og velkommen til flere lavprisreiser med Ryanair fra Rygge, sier pressekontakt i Ryanair, Daniel de Carvalho.

Riser egen bak

Kommunikasjonsrådgiver, Tom Berntzen i Geelmuyden Kiese, mener at pressemeldingen er under en hver kritikk og mener at det irske selskapet ender opp med å rise egen bak.

– Innholdet i denne pressemeldingen er under en hver kritikk, og Ryanair fremstår på ingen måte sympatisk her. De har ikke mye å gå på, hvis de selv skulle gå på en smell med litt forsinkelser og sånne ting. Og det å snakke så mye skit om en konkurrent, det har jeg vel nesten aldri sett noen gang, sier han.

LES OGSÅ:

Ryanair har ved flere anledninger bevist at de ikke er redde for å skape blest om eget selskap, og Bentzen tror at dette er del av den profilen lavprisselskapet ønsker å ha.

– Fremstår som klovner

Berntzen er overbevist om at bakgrunnen for pressemeldingen er at Ryanair ønsker å skaffe oppmerksomhet. Noe de også klarer - men på en lite elegant måte.

– Dette kan ikke være noe annet enn helt bevisst, med innholdet, utskjellingen av en konkurrent, og en dårlig skrevet pressemelding. Jeg tror ikke tror noen journalist eller kommunikasjonsrådgiver i Norge ville ha gjort på denne måten. Man kan vel si at i denne pressemeldingen så fremstår Ryanair som klovner, sier han.

LES OGSÅ:

Ryanair avslutter pressemeldingen med å legge ut 5.000 enveisbilletter til en lav pris, for å «feire» Norwegians tilbaketrekkelse fra Rygge.

– Ingen kommentar

Norwegian selv ønsker ikke å kommentere pressemeldingen ovenfor NRK. Det er en beslutning Berntsen applauderer.

– Jeg synes at Norwegian håndterer dette på riktig måte, for hva skulle de ha kommentert på? Hadde jeg sittet i Norwegian, så hadde jeg valgt akkurat samme strategi og latt innholdet i denne pressemeldingen forbigå i stillhet, sier han

Tom Berntzen

Kommunikasjonsrådgiver, Tom Berntzen i Geelmuyden Kiese er ikke imponert over pressemeldingen til Ryanair.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK