Personen som snakker med Moss Avis vil være anonym.
– Ryanair sparker folk på dagen for mindre ting enn dette. Ingen av oss har lov til å snakke med pressen, sier den ansatte, som forteller om en timelønn på 16 euro for den tida flyet er i lufta.
– Hinsides regelverket
Det er ingen betaling for etterarbeid, forsinkelser og innstilte avganger.
– Arbeidsbetingelsene er beinharde og hinsides regelverket skandinaviske arbeidstakere opererer under. Vi har ikke lov til å organisere oss og står uten forhandlingsrett. Vi kan bli sagt opp om vi kommer for sent på jobben. Vi får ikke betalt under sykdom. Ryanair drives på slavekontrakter, sier personen, som mener presset mot selskapet må fortsette.
Forhandler ikke med fagforeninger
Selskapets pressetalsmann Stephen McNamara avviser alle påstandene.
– Alle Ryanair-ansatte kan fagorganisere seg, men det er riktig at vi ikke forhandler med fagforeninger. Vi er i stedet i dialog med representanter for våre egne ansatte, sier McNamara til Moss Avis.
Han avviser at de ansatte kun har betalt for den tiden de er i lufta, og at man får sparken for å komme for sent, hvis det ikke gjentar seg etter advarsler.
Utvider fra Rygge
Flyselskapet Ryanair regner alene med å fly omlag to millioner passasjerer til og fra Moss lufthavn Rygge i løpet av 2011.
Et fjerde basefly skal Ryanair ha på plass til neste sommer, og tre nye destinasjoner åpnes fra Østfold-flyplassen.
Det kom frem på en pressekonferanse på flyplassen tirsdag ettermiddag.
Moss lufthavn Rygge er Ryanairs hovedbase i Norge. I tillegg til Ryanair har Norwegian base på lufthavnen.