Flight Stats har siden 2004 fulgt nøye med på nesten 150.000 flygninger og tusenvis av flyselskaper og flyplasser hver dag.
De arkiverer data og analyserer resultater i forhold til flyselskapenes punktlighet, og legger vekt på at flyene må ankomme ”gaten” senest 15 minutter etter planlagt ankomst.
LES OGSÅ:
Fem nominerte
Hvert år deler de ut en pris til det mest punktlige flyselskapet, basert på resultater fra minst halvpartene av flyselskapets planlagte flyvninger.
Kategoriene deles opp i mest punktlige internasjonale, Nord-amerikanske, asiatiske, europeiske, regionale Nord-amerikanske, regionale europeiske og mest punktlige regionale asiatiske flyselskap.
SAS var nominert både i kategorienmest punktlige internasjonale og mest punktlige europeiske flyselskap, og stakk av med seieren som mest punktlige europeiske flyselskap.
Se alle finalistene og vinnerne her.
- Punktlighet er viktig
Eivind Bjurstrøm, basesjef i SAS.
Foto: Rune A. Hansen / NRKDet er en anerkjent standard i bransjen, sier Eivind Bjurstrøm, basesjef i SAS, til NRK.no
Han trekker frem punktlighet som en av de aller viktigste referansene til kundene.
- Du kan stole på SAS og planlegge rundt rutetidene våre, legger han til.
Også Rolf Forsdahl, direktør for reise i HSH er godt fornøyd med at SAS vant.
- Det er gledelig i og med at SAS har så stor markedsandel, spesielt på forretningsreiser. Vi tror at publikum etter hvert legger stor vekt på punktlighet fordi de legger opp aktiviteter etter tiden. Leverandører med stor grad av nøyaktighet er noe flere og flere legger vekt på, sier han til NRK.no.
Les også:
Setter opp prisene
I forrige uke sa flyanalytiker Per Haagensen i Fondsfinans at
fordi norske og internasjonale flypriser har vært lave altfor lenge.Noen dager senere ble det kjent at SAS setter opp brennstofftillegget allerede 22. februar.
På innenriksreiser vil økningen tilsvare tre euro, og mellom de skandinaviske landene vil prisen øke med fem euro.
Les også: