Hopp til innhold

Får du mer lyst til å betale lisens?

Torbjørn Thyrum og Jonathan Nielssen fikk i eksamensoppgave å lage en kampanje for NRK-lisensen. Nå er resultatet i ferd med å bli en Youtube-hit.

«Lisens kan virke kjipt men kultur er bra, litt mangfold på tv er godt å ha».

Slik starter «Lisenssangen» til Torbjørn Thyrum (19) og Jonathan Nielssen (18). Tredjeklassingene ved Drømtorp videregående skole hadde i forrige uke eksamen i mediefag, og valgte oppgaven som gikk ut på å lage en kampanje for NRK-lisensen.

Les også: Delt i synet på NRK-lisens

Vil nå ungdommen

– Vi valgte å lage en musikkvideo som skulle treffe dem mellom 18 og 30 år. Mange av disse er i ferd med å flytte hjemmefra, er studenter, og ofte ikke så interessert i NRK, forteller Nielssen til NRK.no.

18-åringen mener en musikkvideo er en bra måte å nå ungdom på, spesielt når den kan lastes ned på både mobil, Facebook og Youtube. Og kanskje kan det også bli en sommerhit?

Les også: Vil avskaffe NRK-lisensen

De to elevene gjorde grundig research før innspillingen, og er av den oppfatning at det er for lite informasjon om hva lisensen egentlig går til.

– Facebook-gruppen mot lisensen har over 122 000 medlemmer, men de eneste argumentene mot den, er at det er for dyrt – ingen sier noe om hvorfor vi har den, sier Nielssen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Nesten 10 000 treff

Han kan fortelle at målgruppen ser på NRK som både gammeldags og kjedelig, noe de valgte å ironisere over i videoen. At den gikk rett hjem hos både medelever og sensor er det ingen tvil om, hittil har nesten 10.000 sett eksamensoppgaven, som ble belønnet med toppkarakter, på Youtube.

– Etter dette betaler du vel også selv med glede, når du flytter hjemmefra?

– Hm, kanskje når jeg får litt bedre økonomi, svarer 18-åringen, og legger til at studentrabatt på kringkastingsavgiften hadde vært en god idé.

Les også: Flere betaler for å se disse

Kan sendes på TV

Markedssjef i NRK, Anne Brit Osland, er imponert over hva medieelevene har fått til.

– Det her er jo kjempeflott, dette viser jo at NRK betyr noe for folk. Ingenting er bedre enn at unge mennesker sier dette til hverandre, uttaler Osland til NRK.no.

Hun er ikke fremmed for å sende videoen på NRK hvis elevene tillater dette.

Les også: Skylder 213 millioner lisenskroner

– Jeg er imponert over kvaliteten, og de har jo forstått hele poenget med lisensen, sier markedssjefen.

I Sverige har de siden 2007 laget musikkvideoer og internettkampanjer der lisenskontoret takker lisensbetalerne for støtten, i stedet for bare å minne dem på betalingsfristen.

Fikk du mer lyst til å betale kringkastingsavgiften etter dette? Si din mening her!

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters