«Lisens kan virke kjipt men kultur er bra, litt mangfold på tv er godt å ha».
Slik starter «Lisenssangen» til Torbjørn Thyrum (19) og Jonathan Nielssen (18). Tredjeklassingene ved Drømtorp videregående skole hadde i forrige uke eksamen i mediefag, og valgte oppgaven som gikk ut på å lage en kampanje for NRK-lisensen.
Les også:
Vil nå ungdommen
– Vi valgte å lage en musikkvideo som skulle treffe dem mellom 18 og 30 år. Mange av disse er i ferd med å flytte hjemmefra, er studenter, og ofte ikke så interessert i NRK, forteller Nielssen til NRK.no.
18-åringen mener en musikkvideo er en bra måte å nå ungdom på, spesielt når den kan lastes ned på både mobil, Facebook og Youtube. Og kanskje kan det også bli en sommerhit?
Les også:
De to elevene gjorde grundig research før innspillingen, og er av den oppfatning at det er for lite informasjon om hva lisensen egentlig går til.
– Facebook-gruppen mot lisensen har over 122 000 medlemmer, men de eneste argumentene mot den, er at det er for dyrt – ingen sier noe om hvorfor vi har den, sier Nielssen.
Nesten 10 000 treff
Han kan fortelle at målgruppen ser på NRK som både gammeldags og kjedelig, noe de valgte å ironisere over i videoen. At den gikk rett hjem hos både medelever og sensor er det ingen tvil om, hittil har nesten 10.000 sett eksamensoppgaven, som ble belønnet med toppkarakter, på Youtube.
– Etter dette betaler du vel også selv med glede, når du flytter hjemmefra?
– Hm, kanskje når jeg får litt bedre økonomi, svarer 18-åringen, og legger til at studentrabatt på kringkastingsavgiften hadde vært en god idé.
Les også:
Kan sendes på TV
Markedssjef i NRK, Anne Brit Osland, er imponert over hva medieelevene har fått til.
– Det her er jo kjempeflott, dette viser jo at NRK betyr noe for folk. Ingenting er bedre enn at unge mennesker sier dette til hverandre, uttaler Osland til NRK.no.
Hun er ikke fremmed for å sende videoen på NRK hvis elevene tillater dette.
Les også:
– Jeg er imponert over kvaliteten, og de har jo forstått hele poenget med lisensen, sier markedssjefen.
I Sverige har de siden 2007 laget musikkvideoer og internettkampanjer der lisenskontoret takker lisensbetalerne for støtten, i stedet for bare å minne dem på betalingsfristen.
Fikk du mer lyst til å betale kringkastingsavgiften etter dette? Si din mening her!