«Årets mest fengende internett-hit», «den nye Gangnam Style» og «Se opp, Lady Gaga!».
Amerikanske bloggere og nettaviser er unisone i lovprisingen av Ylvis-brødrenes nyeste musikkvideo «The Fox», som tok internett med storm over natten.
– Det er kjempegøy, og samtidig veldig surrealistisk. Det ringer folk fra hele verden, forteller Bård Ylvisåker til NRK.
Amerikansk morgen-TV
Siden TVNorge la ut videoen på Youtube tirsdag, har det humoristiske klippet spredt seg som ild i tørt gress. Særlig i USA har både interessen og fascinasjonen for de norske brødrene vært enorm.
– Jeg har aldri sett noe som nærmer seg dette i norsk målestokk før. Over halvannen million avspillinger på under tre dager. Det strømmer inn intervjuforespørsler fra andre siden av jorda, uttaler mediesjef i SBS Discovery, Hanne McBride.
Mandag morgen passerte Youtube-videoen 10,5 millioner avspillinger, og «The Fox» har blitt vist på «Good Morning America», USAs største morgenshow med over 2,6 millioner seere i snitt.
Bare i løpet av tiden det tok å skrive denne artikkelen fredag ettermiddag, steg antallet med over 200 000 visninger.
Se NRK-reportasjen øverst i artikkelen, eller musikkvideoen i sin helhet på Youtube.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Stargate-hjelp
Ylvis har fått hjelp fra stjerneduoen Stargate til å produsere musikkvideoen, mens tekstforfatter Christian Løchstøer bisto i låtskrivingen. Selve låten handler om noe så banalt som dyrelyder.
– Det begynte faktisk med at vi genuint lurte på hvilke lyder reven lager, sier lillebror Ylvisåker.
Selv etter filminnspilling og verdenssuksess sitter likevel ikke brødrene med et definitivt svar.
– Vi har funnet ut at den sier litt forskjellige ting. Det var vel også det var ble opphavet til denne greia, legger storebror Vegard til.
Det er ikke første gang Ylvis har blitt lagt merke til utenlands. I forrige sesong av brødrenes TVNorge-sendte talkshow hadde de blant annet et innslag der de «fanget» utenlandske turister i en snakkende hotellheis. Flere engelskspråklige nettsider omtalte skjult kamera-sketsjene, mens de fire klippene er sett mellom 600 000 og 1,2 millioner ganger på Youtube.
Hvorfor tror du at denne videoen har blitt ukens internettsnakkis? Si din mening i kommentarfeltet.