Hopp til innhold

Stadig flere velger WiMP

På fire måneder har streamingtjenesten WiMP doblet antallet kunder.

Streamingtjenesten WiMP

Streamingtjenesten WiMP tar stadig nye markedsandeler.

Foto: Illustrasjon: WiMP.no

Onsdag ble det klart at brukere av den norske streamingtjenesten WiMP fikk muligheten til å hente inn sine spillelister fra konkurrenten Spotify.

Tar stadig nye markedsandeler

Spotify er storebror i streamingmarkedet og er til stede i langt flere land. De har i overkant av en million betalende kunder, i tillegg til flere millioner som bruker deres gratistjeneste.

WiMP, som i dag finnes som et tilbud i Norge, Sverige, Danmark og Portugal, har kun betalende brukere og tilbyr ingen gratisversjon.

Men den norske tjenesten har fått mye positiv respons etter lanseringer i Sverige og Danmark, og tar stadig nye markedsandeler fra sin konkurrent.

200.000 betalende

Per Einar Dybvik, WiMP

Per Einar Dybvik i WiMP forteller at tjenesten har opplevd en svært sterk vekst i Norge og Portugal.

Foto: WiMP

I dag la Aspiro Music, et av selskapene bak WiMP, fram sin kvartalsrapport og forteller i en pressemelding at de har doblet antallet brukere på bare fire måneder.

Ved slutten av 2010 hadde de 100.000 betalende brukere, men har nå passert 200.000.

Aspiro, som er et børnotert selskap i Sverige, fikk en positiv respons på dagens nyheter og gikk i følge Dagens Industri en økning i verdien på sine aksjoner på 14,5 prosent.

- Vi har sett en meget sterk vekst i Norge i det siste, og sammen med vekst i Portugal og lanseringen i Sverige i februar har det bidratt til en dobling av brukertallene våre på fire måneder, sier Per Einar Dybvik i WiMP.

- Forventer fortsatt sterk vekst

I tillegg får i disse dager 700.000 kunder av Canal Digital tilbud om WiMP som del av sitt TV-abonnement, noe som trolig også vil bidra til videre vekst for selskapet.

- Vi forventer en fortsatt meget sterk vekst framover, både fordi interessen generelt er svært høy om dagen, og fordi utrullingen via Canal Digital nå er i full gang, sier Dybvik.

Kvartalsrapporten avslører blant annet at selskapet får 50 millioner svenske kroner over 18 måneder for at Canal Digital sine kunder får fri tilgang til WiMP.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters