Hopp til innhold

Sammenlikner russelåter med punk

De største plateselskapene i Norge mener det lukter punk av russemusikken. – En fjern sammenlikning, fnyser DumDum boys-trommis.

Andreas Haugeland alias TIX

INNBRINGENDE: Artisen TIX alias Andreas Haugeland har tjent gode penger på russelåter. Opprøret i musikken blir av plateselskapene sammenliknet med punk-bevegelsen.

Foto: privat

Russelåter har blitt millionindustri. Flere aktører i platebransjen mener russens festmusikk kan sammenliknes med den opprørske punk-kulturen som herjet verdens ungdommer på 70-tallet.

– På samme måte som punken fikk mye tyn og punkere var den tidens rebeller, så er dette bare dagens versjon av det, sier markedsdirektør for Sony i Norge, Leif Ribe.

Leif Ribe

Leif Ribe i Sony Music drar paralleller mellom punken på 70-tallet og dagens russelåter.

Foto: FOTO: SONY MUSIC

Han utdyper at musikk opp gjennom tiden har hatt evnen til å sjokkere samfunnet.

– Det er ikke noe nytt i det. Punk provoserte, akkurat som både Marilyn Manson gjorde på 90-tallet, Eminem gjorde på 2000-tallet og russelåtene gjør i dag, sier Ribe.

Opprørske tendenser

Han får støtte av Helene Skyberg i plateselskapet Universal. Hun synes det er gøy at russelåtene, i likhet med punk, skaper debatt.

– Det er nok noe i den opprørske tendensen. Russemusikken blir uglesett av bransjen og stikker seg litt ut, slik som punken gjorde, sier Skyberg, men legger til:

– Personlig synes jeg punkbevegelsen hadde et viktigere politisk budskap enn objektifiseringen i russelåttekstene. Jeg håper ikke diverse uttrykk som "luremus" og "gutta kaster mynt og cummer som kanoner" er politisk motivert.

– Helt fjern

En link mellom punk og russemusikk faller ikke i like god jord hos alle.

– Nei, den sammenlikningen er helt fjern, sier tidligere trommis i det norske punk-bandet Wannskrækk, Sola Johnsen.

Sola Johnsen DumDum Boys, Bergenfest 2006

FJERN: Sola Johnsen mener det blir for lettvint å sammenlikne punk med russehits.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Han er nå musikkprodusent i NRK P1 og trommis i DumDum boys. Han mener punkbevegelsen representerte noe som er mye større enn provokasjonene i dagens russelåter.

– Russelåtene handler vel for det meste om å ha seg. Punken dreide seg om identitet, i russelåtene ser jeg ikke noe av dette. Så det der holder ikke, sier Johnsen.

Han har liten tro på at dagens russ kommer til å føle en dyp nostalgi rundt russemusikken når de om tjue år ser tilbake.

– Pisser om kapp

Musikkanmelder og tidligere punk-vokalist Harald Fossberg er både enig og uenig i sammenlikningen.

– Jeg ser punksammenstillingen. De russelåtgutta banker jo ut låter kjapt og spontant med de midlene de har til rådighet. Men russelåtene er jo laget for å tjene penger, det var ikke punken, understreker Fossberg.

Aftenpostens musikkanmelder Harald Fossberg

PUNKVETERAN: Harald Fossberg var vokalist i Hærverk, et av Norges første punk-band.

Foto: Aftenposten

Han mener dessuten at en av de store forskjellene ligger i den kommersielle party-kulturen.

– Discomusikk var festmusikk. Punk var de som skulle ødelegge festen. De som lager russelåter kappes om å selge til høystbydene, fetstglad ungom. Men for all del, det er kanskje disse låtskrivernes måte å pisse om kapp på?

LES OGSÅ:

Russemusikk: Et springbrett til en internasjonal musikkarriere

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters