Hopp til innhold

Stjernekamp-Reidun følger ikke tradisjonene

Hun har blitt kalt Norges beste vokalist, men Reidun Sæther mener vi må se forbi noen regler for å bli gode til å synge. – Hvis vi bare øver oss i hodeklang, kommer vi aldri synge som Beyonce, sier hun.

Reidun Sæther utenfor NRK-huset

Reidun Sæther har imponert så langt i Stjernekamp,

Foto: Elise Hellem Ratvik / NRK

Reidun Sæther synger We can work it out

Reidun Sæther velger så vanskelige låter at hun bare har 70 prosent sjanse for å lykkes.

Foto: Julia Naglestad / NRK

Hun varmer ikke opp, tenker ikke teknikk, og følger ikke tradisjonelle sangtradisjoner. Likevel har Reidun Sæther blitt kalt Norges beste vokalist flere ganger, og hun seiler nå opp som en av favorittene i Stjernekamp etter strålende kritikker forrige uke.

33-åringen fra Skedsmokorset er mest kjent som musikalartist, og hun kom på tredjeplass i MGP 2012. Nå er hun med i Stjernekamp, og får hver uke uhemmet skryt for sin stemmeprakt, teknikk og kontroll.

– Det skremmer meg litt at ordet teknikk kommer inn i bildet. Jeg føler da at den opptredenen jeg gjør blir redusert til en teknisk oppgave og ikke en kunstnerisk opplevelse, som er det jeg ønsker å gi, sier hun til NRK.no.

For selv om det virker som hun har stålkontroll fra første sekund til siste tone, bedyrer hun at det ikke er enkle oppgaver hun har begitt seg ut på.

– 70 prosent sjanse for å lykkes

– Jeg velger så vanskelige sanger jeg kan, og jeg sikter på ytterpunktene i hver sjanger. Jeg tenkte før programmet startet at det jeg absolutt ikke skulle gjøre var å kjøre safe. Det blir så kjedelig, for det må være noe som står på spill, sier hun.

Hun velger bevisst låter hun selv synes er både teknisk og formidlingsmessig vanskelige å fremføre.

– Jeg velger låter som jeg tenker jeg har 70 prosent sjanse til å lykkes med. Da er det fortsatt en risiko med det og en fallgruve, men for meg er det viktig å utfordre meg selv. Det er «risky business» det jeg driver med, forteller hun.

Følger ikke tradisjonene

Beyonce i 2006

Beyonce synger med full kraft, en annen tradisjon enn mange er vant med i Norge.

Foto: MARIO ANZUONI / REUTERS

Reidun underviser andre i sang, blant annet på Musikkteaterhøyskolen, og bruker ofte utradisjonelle metoder.

– I Norge finnes en sangtradisjon at vi starter i pikekor, der vi skal synge pent, og ikke for sterkt i hodeklang. Det råder en oppfattelse av at alt annet er skadelig for stemmen. Men ser du til andre steder i verden, er det ikke en sjel som synger sånn. Så å tro at «det rette» er å synge pent og pyntelig, har bare med kultur og tradisjon å gjøre, sier hun.

Hodeklang er den tradisjonelle «korlyden», der man synger med svakt volum og myk klang som er typisk for Sølvguttene og andre kor. Denne måten å synge på dominerer i Skandinavia og kommer fra den klassiske sangtradisjonen. Men for eksempel i afrikanske kor, eller gospelkorene i USA, er det en helt annen tradisjon som gjelder.

– Der er de ikke redde for å bruke stemmens volum for det den er verdt, og de har ikke mer stemmeproblemer en oss for det. I sangverdenen er denne måten å synge på populært kalt «belting» – nettopp fordi man roper ut. Det gir en mer kraftfull og sterk lyd, som man typisk hører hos popdivaer som Christina Aguilera og Beyonce.

Reidun mener at den som vil lære seg å synge på denne måten, må tørre å bruke stemmen for alt den er verdt, og gjerne se seg om etter alternative sangmetoder

– Hvis vi bare øver oss i hodeklang, kommer vi aldri synge som Beyonce, sier hun.

Hun oppfordrer også til å finne den metoden som fungerer best for seg selv, og ikke nødvendigvis følge alle «regler» og prinsipper. Selv varmer hun aldri opp før hun synger, noe som blir sett på som en dødssynd i noen miljøer.

– Det oppvarmingsfenomenet er noe myteomspunnet og skaper litt diskusjoner i bransjen. Jeg mener at: hvis det funker for deg, gjør det, hvis ikke, dropp det. Det er så individuelt!

Ikke redd for å feile

Etter å ha hørt henne ha full kontroll både i rock, funk og country, kan man fort begynne å tvile på at hun noen gang gjør feil.

– Alle kan synge surt og gjøre feil. Det skjedde senest forrige uke, på generalprøven til country. Da hørte jeg på et opptak at jeg sang surt. Da var det bare å skjerpe seg, sier hun.

Det viktigste hvis ting ikke går helt som det skal, er å fortsette og ikke være redd for å gjøre feil.

– Blir man redd for å feile, så feiler man. Det er rent mentalt, for kroppen er instrumentet og hjernen styrer den. Stikker du kjepper i hjula for din egen hjerne ødelegger du bare for deg selv.

– Mer nerver enn jeg trodde

Forrige uke fortalte deltaker Mo, som i likhet med Reidun har fått strålende tilbakemeldinger, at han knapt får sove før konkurransen. Også den erfarne sceneartisten kjenner på nervene.

– Stjernekamp er litt annerledes enn hva jeg forestilte meg. Det er mer nerver enn jeg trodde. Jeg er vant til å jobbe i teater der vi gjør forestillinger kveld etter kveld, så jeg er ikke så vant til å blir så nervøs før hver opptreden, sier Reidun,

Og selv om Reidun også jobber med andre ting mellom slagene, ligger Stjernekamp hele tiden i bakhodet.

– Du har to minutter der du skal prestere, på live-TV. Det har vært veldig mye spenning hele tiden, men det tror jeg gjelder alle deltakerne. Det er veldig gøy å være med, og jeg tenker på det hele tiden, sier hun.

God til å etterligne

Reidun mener at en av metodene for å bli god til å synge er å starte med høre på andre, og etterligne. Det var slik hun lærte seg og synge, og selv om hun påpeker at det er viktig å finne sin egen syngestil etter hvert, så har hun hatt god bruk for sine imitasjonsferdigheter.

– Det er nok et slags talent eller noe, jeg har alltid hatt lett for å etterligne andre, sier hun.

Da hun høsten 2013 turnerte med showet «Reidun og Per elsker musikaler», gjorde hun et nummer ut av det, og imiterte kjente sangere som Carola, Edith Piaf og Mariah Carey.

– De som er veldig karakteristiske er morsomst å imiterere. De du hører med en gang hvem det er, som Mariah Carey og Christina Aguilera. Da er det er så lett å lage et poeng av det, sier hun og demonstrerer.

(Saken fortsetter under videoen)

Reiduns stalltips

Reidun mener at en viss musikalitet må til for å bli en god sanger, men at alle kan lære seg å synge og bruke de ulike teknikkene. Det viktigste er en naturlig drivkraft og pasjon for det man gjør.

– Man må holde på lenge for å bli god i noe, og man må like å gjøre det. Jeg tror for eksempel at Bjørn Dæhlie syntes det var gøy å gå på ski, og det er en av grunnene til at han ble god i det, sier hun.

– Har du fem gode tips til de som vil bli bedre sangere?

  • Det absolutt første tipset jeg har for å bli en bedre sanger er dette med å høre og etterligne den stilen man vil synge i. Spill inn deg selv og hør om det låter som du selv ønsker. Og prøv og feil! Man må være litt detaljorientert, men det vil gjøre deg til en bedre sanger.

Selv om hun selv jobber som sanglærer, er ett av tipsene, noe overraskende, å ikke høre på alle andre.

  • Ikke hør for mye på hva sanglærere og andre sier. Du må stole på din egen kunstneriske identitet.

  • Teknikk spiller også en rolle, som pusten og støtten i kroppen, selv om Reidun selv sier hun ikke så opptatt av det når hun opptrer.
  • Men det jeg synes skiller en ok sanger fra en virkelig dyktig sanger, er den bevisste bruken av vibrato. De aller fleste fokuserer ikke på vibrato, og tror at den oppstår naturlig. Vibrato låter helt annerledes fra sjanger til sjanger, og er den mest brukte effekten sangere bruker. Den kan gi den ekstra lille gåsehudfaktoren. Så å bruke den bevisst tror jeg kan lønne seg.
  • Også bruken av hodeklang og belting er noe Reidun fokuserer på. Vil man låte mer gospel, må man tørre å dra på og bruke stemmen.

– Du må bruke det volumet du har!

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters