Hopp til innhold

Slik skal milliardmuseet bli publikumsmagnet

Nasjonalmuseet ansetter eliteteam for å gjøre milliardbygget til et fyrtårn blant Nordens og Europas museer.

Forum Artis

Forum Artis heter det bygget som skal bli det nye Nasjonalmuseet. Nå tas det grep for å skape en merkevare ut av milliardbygget.

Foto: DiizGroup/Statsbygg

Tidligere i år søkte Nasjonalmuseet etter hjelp til å utvikle identiteten og merkevaren gjennom den nasjonale kunngjøringsbasen for offentlige anskaffelser, Doffin.

Vi ønsker å sette oss store mål og prosjektet har allerede vakt oppsikt blant internasjonal presse. Vi er allerede på vei mot en internasjonal liga.

Audun Eckhoff

– Stor bransjeforståelse

Målet er blant annet å tiltrekke seg nye publikumsgrupper og gjøre det nye Nasjonalmuseet kjent langt utover landegrensene.

Etter en lang og kronglete vei, ble det i fjor bestemt å bygge det nye Nasjonalmuseet, med en prislapp på 5,3 milliarder kroner.

Nybygget til Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design skal inneholde Nasjonalgalleriet, Kunstindustrimuseet og Museet for samtidskunst, og vil bli et av Nord-Europas største bygg, med sine 55.000 kvadratmeter.

Etter at 20 firmaer meldte sin interesse for å tydeliggjøre det nye museets identitet, falt valget på det engelske firmaet Jane Wentworth and Associates, som har en lang merittliste i det å bygge opp merkevaren for kjente museer i Europa.

Victoria & Albert-museet i London, Statens museum for kunst (SMK) i København, Nasjonalmuseum i Stockholm samt museer i Qatar, Skottland og i Istanbul.

Direktøren ved Nasjonalmuseet, Audun Eckhoff, er svært fornøyd med at det nettopp er dette firmaet som vant anbudet.

Audun Eckhoff

Direktør ved Nasjonalmuseet er svært fornøyd med at de skal samarbeide med et firma som kjenner bransjen godt.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– De overbeviste oss med sin store erfaring og gode bransjeforståelse. De var hakket mer avanserte enn de andre som hadde meldt sin interesse, forteller han.

– Sette store mål

Når Nasjonalmuseet i høst begynner arbeidet, som i første omgang har en prislapp på cirka en halv million, med å lage en helt ny merkevareplattform, er det mer enn publikumsvekst som er viktig.

– Vi ønsker å sette oss store mål og prosjektet har allerede vakt oppsikt blant internasjonal presse. Vi er allerede på vei mot en internasjonal liga.

Forum Artis blir det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen

Nasjonalmuseet vil få en sentral plass i Oslos hjerte.

Foto: Kleihaus/Schurwerk

Det merket de blant annet da 150 journalister fra hele verden kom for å dekke Munch-jubileet.

– Da informerte vi dem om det nye byggeprosjektet om det som kommer til å øke Oslo som kunstby og bli et økende, dynamisk kunstsentrum i Nord-Europa, forteller han.

Et annet viktig perspektiv i forbindelse med merkevarebygging, er at det er snakk om noe langt mer enn flytting fra A til B.

– Vi skal ikke bare flytte inn i et bygg som er dobbelt så stort som våre tre museer i dag, men vi ønsker ikke å putte dagens museer inn i det nye bygget. Vi vil skape et helt nytt museum.

Det betyr å gjøre museet mer moderne. Og et moderne museum i dag er det høye krav til, forklarer han.

– Da trenger vi en helt ny appell hvor publikum deltar blant annet via digitale løsninger. Det er krevende.

Harald Nikolaisen og Torhild Widvey

Administrerende direktør i Statsbygg Harald V. Nikoalisen og kulturminister Torhild Widvey (H) rett etter at det første stålrøret var banket ned i bakken ved Aker Brygge under byggestarten i mars i år.

Foto: Susanna Alicia Taylor / NRK

– Nytt sted å møtes

Det var det tyske Kleihues + Schuwerk Gesellschaft von Architekten som står bak bidraget «Forum Artis», som vant arkitektkonkurransen for fire år siden.

Et annet spørsmål Nasjonalmuseet jobber med å besvare, er hvem det nye museet skal være for.

Direktøren er nøye med å understreke at selv om museet skal tiltrekke seg nye publikumsgrupper, skal museet være til for et eksisterende publikum nasjonalt, samtidig som det skal fenge blant et nytt og internasjonalt publikum.

I dag har museet cirka 500.000 besøkende og håpet er å øke antallet med 50 prosent.

Echoff sier han tror kanskje så mange som en million vil besøke museet når det åpner, etter planen i 2019.

– Vi håper at det nye museet vil bli en dagligstue for folk som bor i Oslo, et nytt sted å møtes, samtidig som det blir en attraksjon på lik linje som for eksempel Louisiana utenfor København og Moderna museet i Stockholm.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.