Hopp til innhold

Motebladene er ute i hardt vær

Norsk motepresse er ute i hardt vær. I dag kommer kritikken fra en tidligere motemedarbeider, som mener at motepressen ikke tar leserne på alvor.

Jenny Skavlan og Madeleine Schultz

Madeleine Schultz (innfelt) kritiserer blant andre motebladet Costume, der redaktøren har gitt sin gode venninne Jenny Skavlan mye spalteplass.

Madeleine Schultz er organisasjonssekretær i Kvinnefronten, men har også jobbet ett år i norsk motepresse.

– Norsk motepresse tar ikke leseren på alvor og gir meg en flau bismak i munnen, sier hun.

Hun reagerer på at redaktør Vanessa Rudjord, i motebladet Costume, har satt av hele 18 sider, pluss forsiden, til bikinikolleksjonen til en av sine nærmeste venner, Jenny Skavlan.

– Hendelsen føyer seg inn i en rekke av nylige saker som gjør at magasinet nå begynner å fremstå mer som en privat reklamebrosjyre for en gjeng «heldige» utvalgtes liv og lek, enn et seriøst, redaksjonelt produkt, sier Schultz i en kronikk på NRK Ytring.

Gry Bjørhovde

Gry Bjørhovde

Foto: NRK

– Hvis hun hadde hatt rett i at vi redigerer våre magasiner ut ifra et vennetjenesteprinsipp, ville det selvsagt vært sterkt kritikkverdig.

Men jeg kan forsikre henne om at alle de navnene hun refererer til, kommer på trykk utelukkende ut ifra en journalistisk vurdering og den målgruppekunnskap vi besitter, sier forlagsdirektør Gry Bjørhovde i Bonnier Media, som eier Costume.

Slik beskriver Schultz motemagasinene:

– De tar meg ikke på alvor og gir meg en flau bismak koblet til det å være feminin, sier Schultz.

– En uskreven regel

Nå er hun redaktør for det feministiske tidsskriftet Under arbeid.

– I motebransjen er det slik at det nesten virker som en uskreven regel at det er greit å koble journalistisk innhold med reklame, hevder hun.

Mari Midtstigen 2

Mari Midtstigen er redaktør for Det nye

Foto: Andreas Kleiberg

Mari Midtstigen er helt uenig, selv om hun bare kan svare for motebladet hun selv er redaktør for, Det Nye.

– Tvert imot, det er noe vi er veldig bevisst på. I vårt forlag er det en klar holdning at vi skal følge Vær Varsom-plakaten, så dette er noe vi jobber etter hver dag, sier hun.

Det Nye var i søkelyset for sin rolleblanding for ett år siden. Da omtalte bladet en smykkekolleksjon som deres egen moteredaktør hadde interesser i.

Norsk moteverden er liten, påpeker aktørene, og mener at det derfor er vanskelig å unngå dobbeltrollene. De hevder at de presenterer relevante motenyheter for sine lesere.

– At noe har en reklameverdi gjør det faktisk ikke til tekstreklame så lenge det er en journalistisk motivasjon i bunnen, sier Gry Bjørhovde i Bonnier.

– PFU må ta tak

Kjersti Løken Stavrum

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Tirsdag sa generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, at hun vurderte å bruke sin initiativrett til å ta de mange sakene fra motepressen opp i Pressens Faglige Utvalg.

Medieforsker Brita Ytre-Arne, som har forsket på kvinnemagasiner, er enig.

– Det er viktig at publikum enkelt kan se hva som er reklame og hva som er redaksjonelt innhold. Hvis det ikke er så lett å oppdage, så svekker det tilliten til at journalistikken er uavhengig, sier hun.

En blind flekk

Hun oppfordrer styret i Pressens Faglige Utvalg, der Stavrum leder sekretariatet, å bruke retten til selv å ta saker opp i utvalget på prinsipielt grunnlag. Årsaken til at ingen klager på brudd på tekstreklameplakaten, er at det ikke finnes noe «offer» eller krenket tredjepart.

Statsviter Carl-Erik Grimstad kaller området for «en blind flekk» i presseetikken og oppfordret tirsdag PFU til å behandle hele feltet fra A til Å.

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, har ennå ikke bestemt seg for om hun vil bruke initiativretten, men hun vurderer det.

Les også:

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters