– Ja, det er det altså.
Det svarer den norske koreografen Jo Strømgren på Kulturnytts spørsmål om Beyoncés danserutine er en kopi av Alexander Ekmans «A Swan Lake». Og Strømgren er ikke alene.
– Akkurat på det klippet jeg har sett, så syns jeg det ser ut som en kopi, sier streetdanser Kimmy Iversen.
– Selve scenerommet og ideen tror jeg er ganske kopiert fra Ekmans dans, sier prorektor ved Kunsthøgskolen i Oslo Merete Lingjærd.
Det var i forrige uka at den svenske koreografen Ekman la ut en video der han kryssklipte sin egen forestilling med danserutinene superstjernen Beyoncé bruker under sin pågående «Formation»-turne.
Ekman ønsker nemlig å starte en diskusjon om hvor grensene går mellom inspirasjon og plagiat.
– Innbrudd i eget hjem
Jo Strømgren debuterte som koreograf i 1994 og har skapt en rekke forestillinger til scener verden over.
– Dette handler om Ekman, men jeg har opplevd flere ganger å bli plagiert av folk som er mye større enn meg selv så jeg vet akkurat hva han føler nå, sier Strømgren.
– Jeg vet også at han over tid vil føle dette som et innbrudd i sitt eget hjem. Han kommer til å bli litt bitter og litt sur over tid.
Høyere selvjustis
Strømgren forteller at han opplever at det er en mye større grad av selvjustis innen samtidsdans enn i andre kunstarter.
– Det er det som er så interessant her. Enhver kunstart og kulturbransje har sitt eget forhold til originalitet og respekt for åndsverk. En god nyhet er at samtidsdans er en bransje med en høy justis. Man kan være ganske sikker på at det du ser er et originalt verk når man ser en danseforestilling. Om noen i vår bransje kopiere hverandre, så er det et kunstnerisk selvmord, sier han.
For Strømgren har det noe å si hvem som kopierer verket ditt, selv om det er en av verdens største artister.
– Spre nyheten og glem rettssak. Hun har gjort dette før og det er utilgivelig.
Vanskelige saker
Advokat Hans Marius Graasvold har spesialisert seg på opphavsrett, og sier det er opp til domstolene å avgjøre hvor grensen går ved plagiat.
– Denne typen saker er veldig ofte vanskelige, så det å gå til sak på dette området innebærer ofte en stor risiko – både rettslig og ikke minst økonomisk. Det er klart at slike saker gjør livet surt for opphavsmennene og utøverne som noen ganger mener de er krenket uten at de kan ta seg råd til en rettssak.
Ekman ønsker ikke ta denne saken videre.
NRK har ikke lyktes i å få en kommentar fra Beyoncés management.