– En pris til de som er best på å få ungdom til å føle seg verst.
Slik oppsummerer Press-leder Andrea Sjøvoll prisen «Gullbarbie». Press er Redd Barna sin ungdomsorganisasjon, og de har siden 2010 delt ut pris til selskapene som har sendt ut de verste signalene om sex og skjønnhet i løpet av året.
I år er det selskapet Russedress som får den tvilsomme æren. De har kataloger på nett med reklame rettet mot de som skal bli russ.
– Katalogen spiller på sex og villige jenter. Situasjonene kan de unge kjenne seg veldig igjen i, og de er en stor del av deres hverdag. I tillegg bruker de modeller som likner på Ken og Barbie, sier Sjøvoll til NRK.no.
– De selger en russetid fylt med sex og villige jenter, med modeller som likner på Barbie og Ken, og som ungdom i videregående skole umulig kan unngå å få med seg, for katalogene ligger overalt, sier hun.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Klar seier til Russedress
Russedress var nominert sammen med Björn Borg og Hennes & Mauritz. Hvilke selskaper som blir nominert og hvilke selskaper som vinner, avgjøres i flere avstemninger på nettet. I år deltok 4000 personer i avstemningen, og det var ingen tvil om vinneren.
- LES OGSÅ:
– Det var en temmelig klar seier til Russedress. I fjor måtte de trekke tilbake mye av sin reklame, og dette viser at de balanserer på en linje som ikke er akseptabel. De får en oppfordring om å spille mindre på sex og ha et mer variert skjønnhetsideal i sine reklamer, sier Sjøvoll.
– Må være sitt ansvar bevisst
Tonje Hovde Skjelbostad er fagdirektør med ansvar for sårbare målgrupper. Hun er ikke overrasket over at selskapet vinner årets Gullbarbie.
– En får gratulere dem med med prisen. Det er for så vidt en tvilsom ære, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til NRK.no.
Forbrukerombudet reagerte mot selskapet tidligere i 2013, og Skjelbostad presiserer at selskapet umiddelbart rettet seg etter pålegg fra ombudet.
– Det er nok en del av denne katalogen som er uheldig, men ikke lovstridig. Men vi har heller ikke et forbud mot usmakelig reklame, sier hun.
Skjelbostad har sett gjennom katalogen, og sier det skal en del til før markedsføring er lovstridig.
– Men de som markedsfører seg mot en ung og lettpåvirkelig målgruppe bør være bevisst på ansvaret og påvirkningskraften de har. Ved å motta denne prisen kan vi håpe de tar det innover seg når de utformer neste års katalog, sier hun.
– Vi har beklaget på det sterkeste
NRK.no har vært i kontakt med daglig leder Henrik Nørstrud i selskapet Redress, som eier Russedress.
«Vi har kommentert saken og beklaget oss på det sterkeste i tillegg har vi sagt at vi ikke kommer til å bruke den type markedsføring igjen. Utover dette har vi ingen ytterlige kommentarer enn det som er besvart i en rekke tidligere intervjuer om samme sak», skriver han i en epost.
Nørstrud har tidligere beklaget virkemidlene i en av deres produserte reklamevideoer. Der blir lettkledde russejenter sprutet ned med champagne, og i en artikkel i august i fjor lovet han å endre markedsføringen. Likevel ligger videoen fremdeles på fremtredende plass på forsiden av nettstedet.
Til tross for gjentatte henvendelser, har Nørstrud ikke besvart spørsmålene.