Hopp til innhold

Derfor får du ikke se The Weeknd i kveld

I kveld holdes årets mest eksklusive konsert i Oslo, men The Weeknd vil ikke ha mer enn 550 mennesker i salen. Her er historien om en sky og kalkulert superstjerne.

The Weeknd

THE WEEKND: Abel Tesfaye har hatt en kometkarriere siden han slapp sin første mikstape gratis på nettet. Torsdag spiller han en eksklusiv konsert for 550 mennesker i Oslo.

Foto: MARIO ANZUONI / Reuters/ntb scanpix

The Weeknd

HÅRFIN: Artisten får mye oppmerksomhet for sin uvanlige hårfrisyre. Kan den være inspirert av den afroamerikanske kunstneren Jean-Michel Basquiat?

Foto: Arthur Mola / Ap/ntb scanpix

Har du ikke hørt om The Weeknd?

Jo, det har du.

Det har ikke vært mulig å slå på radioen, tv-en eller bevege seg utenfor sitt eget hjem uten å høre toner fra sommerens gigantiske hit, kokainhyllesten «Can’t Feel My Face», som toppet Billboard-lista i tre uker i sommer.

21. september ble han med i den eksklusive klubben av artister som har erstattet sin egen nummer én-hit med en ny nummer én-hit på verdens mest eksklusive hitliste.

Den beste indikatoren på suksessen er fortsatt at hvis du skriver «Can’t» inn i søkefeltet på Google, så er «Can’t Feel My Face» det første forslaget som dukker opp.

Kveldens showcase-konsert er The Weeknds eneste opptreden i Norden i år. Det er heller ikke sikkert han kommer på Norge på den kommende turneen.

Han skal spille på lille Vulkan i Oslo, der det er plass til 550 mennesker. I skrivende stund har godt over 15 ganger så mange som det trykket «attending» på Facebook-eventet, nærmere bestemt 8300.

Det har ikke vært mulig å kjøpe billetter til konserten, de må skaffes gjennom konkurranser på P3 eller kontakter i musikkbransjen.

I morgentimene torsdag har det kommet frem at desperate fans har prøvd å kjøpe forfalskede billetter til arrangementet. NRK vet også at ansatte ved scenen har blitt tilbudt store summer for å slippe inn folk.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Fans, journalister og bransjefolk

– Hvorfor gjør man det på denne måten? Han hadde jo fylt Spektrum uten problemer.

The Weeknd og Gjermund Moastuen

UNIVERSAL: Gjermund Moastuen er strålende fornøyd med å få The Weeknd til Norge, som eneste skandinaviske land i år.

Foto: privat

– Showcase handler ofte om at nye artister skal vi vise seg frem, eller at kjente artister viser frem nytt materiale. Da setter man ofte opp små konserter der de spiller et knippe låter, som en liten teaser, sier markedsdirektør Gjermund Moastuen i Universal Music Norge.

– Hvem kommer dit?

– Flesteparten av dem som kommer vil være fans. Men det er også noen journalister, plateselskapsrepresentanter og bookere, sier Moastuen.

Det vil altså si at The Weeknd får mulighet til å vise seg frem i det som etter alt og dømme blir en perfekt ramme for en konsert. Artisten fyller stedet med blodfans som har deltatt i konkurranser for å være en av de heldige og folk han trenger til å fortsette veien mot toppen.

Liten scene + blodfans som kan alle tekstene + journalister og bookere som blir slått i bakken av stemningen = Vinn-vinn-vinn.

Det kan virke som The Weeknd har full kontroll på journalister og bransjefolk, som villig lar seg bruke i en del av maskineriet rundt hans artistkarriere.

Men dette er ikke den første gangen den mystiske smørsangeren fra Toronto viser at han har full kontroll på både pressen og musikkbransjen. Det har han hatt siden første stund.

Ble oppdratt av bestemoren

Abel Tesfaye ble født 16. februar 1990 i Scarborough i Canada. Han har etiopiske foreldre, men det var bestemoren som tok seg av oppdragelsen mens moren jobbet. Faren var heller ikke til stede i særlig grad.

Derfor ble amharisk det første språket Abel lærte seg. Han vokste opp med en rekke musikksjangre, deriblant soul, hiphop, funk, indierock og post-punk.

Musikken fra hans foreldres fødeland skulle også bli viktig da han tok de første skrittene ut på scenen og inn i rampelyset.

Artikkelen fortsetter under videoen.

The Weeknd, som han forresten kun kaller seg fordi et annet kanadisk band heter The Weekend, ble oppdaget da han kom med «House of Balloons» i 2011.

Han lastet opp den 50 minutter lange mikstapen på internett, der den var gratis å laste ned. Det tok ikke lang tid før hipsterne fant noe de likte veldig godt. En RnB-artist som synger nydelig eksplisitt om sentralstimulerende stoffer, sex og marihuana over velskrudde produksjoner.

The money is the motive

Etter å ha sluppet to plater til, som sammen med den første dannet «The Trilogy», ble han signet av Universal Music.

Nå har han laget et av årets mest populære album, og toppet det med to rene nummer én-singler på Billboard-lista. Han har også som eneste artist i verdenshistorien kapret alle pallplassene på Billboards RnB-liste.

Men selv om han har indie-cred og kritikerros i bøtter og spann, har han samme mentalitet som en viss rapgruppe som akkurat ble portrettert i kinofilmen «Straight Outta Compton».

Som han synger på House of Balloons:

«All that money, the money is the motive.»

Artikkelen fortsetter under bildet.

Anupa Mistry

PITCHFORK: Anupa Mistry er en av veldig få journalister som har fått besøke The Weeknd. Hun sier han virket usikker da han måtte snakke om sin egen musikk.

Foto: Cris Saliba

Gjør sjeldent intervjuer

Gjennom hele sin karriere har Tesfaye skapt et mystisk bilde av seg selv. Han gjør for eksempel nesten aldri intervjuer. NRK ble møtt med lett fnising fra plateselskapet da vi spurte om å få intervju med The Weeknd når han er i Oslo.

Vi nøyer oss derfor med den nest beste, en av de få journalistene som har fått et langt intervju med The Weeknd. Anupa Mistry fikk noen timer med artisten hjemme i penthouseleiligheten hans i Toronto.

– Jeg ventet at han skulle være mer komfortabel med å snakke om musikken sin og karrieren sin. I ettertid har det slått meg som litt selvfølgelig, for han har gjort så utrolig lite presse. Han var nervøs, sier Mistry til NRK.

Frilansjournalisten er fra samme by som Tesfaye, og var til stede på hans første konsert i 2011.

– Energien på den første konserten var helt vanvittig. Toronto er spesiell, for vi har mange veldig flinke artister som må forlate byen for å prøve lykken. En ting som slo meg da var at jeg aldri har sett folk fra Toronto bli så ville på en konsert med noen fra Toronto. Det var veldig spennende, for det føltes som noe nytt.

Kanye West har hjulpet The Weeknd

Kim Kardashian og Kanye West

YEEZY: Kanye West, her sammen med kona Kim Kardashian, har hjulpet The Weeknd mye frem mot det nye albumet.

Foto: DANNY MOLOSHOK / Reuters/ntb scanpix

Men også The Weeknd er menneskelig. Eller, var menneskelig.

– Konserten var ikke særlig bra. Men det likte jeg, egentlig. For det hadde vært litt feil om han spilte sin første konsert som fiks ferdig popstjerne. Men han var veldig sårbar og ekte, det likte jeg.

Mistry tror det pågående samarbeidet med Kanye West kommer til å holde The Weeknd-stjerna på pophimmelen synlig i lang tid fremover.

– Forskjellen på denne plata er at han har funnet selvtilliten sin. Både i tekstene og på scenen.

– Hvordan har han gjort det?

– Kanye er guruen som gir en ny generasjon musikere selvtilliten til å være mer enn de tror de kan være. Mer enn en rapper eller en sanger. Det er det vi ser på dette Weeknd-albumet. Folk vil ha han til å være en narkotikamisbrukende RnB-raring, men Kanye West har gitt han selvtilliten til å være mer enn det.

– Han er i en veldig god posisjon

Ali Reza Soufi Pour

ANMELDER: Ali Soufi anmelder plater for P3. Han ble overrasket over at The Weeknd ble satt til å varme opp for Drake da sistnevnte spilte i Oslo Spektrum i fjor.

Foto: Jon-Annar Fordal
Marie Komissar

DJ: Marie Komissar skal på The Weeknd-konserten sammen med resten av musikk-Oslo.

Foto: Jon-Annar Fordal

Både musikkanmelder Ali Soufi og DJ Marie Komissar i P3 er store fans av The Weeknd. Førstnevnte så artisten da han varmet opp for Drake i Spektrum i fjor.

– Det var skikkelig bra, veldig stort. Stadion-stort, liksom. Jeg skjønte ikke hvorfor han var satt til å varme opp, sier Soufi.

– Hva er det som gjør han spesiell?

– Det er mye. Han er mystisk, stiller ikke til intervjuer og sånt. Han spiller kortene sine veldig riktig.

Komissar mener det strategiske kortspillet har gjort han til en av verdens største stjerner akkurat nå.

– Nå er han i en posisjon hvor han er en av verdens mest populære artister, samtidig som han har beholdt fans fra dag én og fortsatt lager låter som de kan digge. Det er en bra posisjon å være i, sier Komissar.

– Han gir sjeldent ut intervjuer, kan du fortelle litt om mystikken rundt han?

– Kanskje han vil unngå spørsmål om all denne dopen, sexen og melankolien? Men jeg tenker at mystikken er en viktig del av musikken hans, for mister den ikke litt effekt om han er en helt vanlig fyr som alle andre? For det er han jo sikkert, sier Komissar.

Artikkelen fortsetter under bildet.

The Weeknd

MYSTISK: The Weeknd gir sjeldent ut intervjuer. Det er blant annet derfor har blitt stemplet som mystisk.

Foto: Christopher Polk / Afp/ntb scanpix

– Alle har et forskjellig bilde av han

– Ja, det er han, bekrefter frilansjournalist Mistry.

– Han er en åpen og ærlig type når du snakker med han. Jeg har møtt artister som er direkte kryptiske i alt de sier, men han er ikke sånn, sier hun.

Men han gjør også sitt for å bevare det mystiske bildet rundt seg selv.

– Jeg kjenner folk som kjenner han veldig godt, og alle har forskjellige opplevelser av han. Alle har et forskjellig bilde av han.

Hun mener kontrollen Tesfaye og apparatet rundt ham har på karrieren er nøkkelen til varig suksess.

– Han har kontroll over sin egen historie og hvor han vil ta den. Det er noe vi ikke er vant til å se, og noe få artister har. The Weeknd har vært veldig smart for å komme i den posisjonen.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters