Hopp til innhold

Berlinerpopler ved veis ende

Tor er død, men på Neshov går livet ubønnhørlig videre. To nye episoder er laget, basert på Anne B. Ragdes roman Ligge i grønne enger. Det betyr at en av tidenes største seriesuksesser nå er komplett.

Torunn og Tor
Foto: Ekroll, Anne Liv / Anne Liv Ekroll, NRK

Da NRK1 viste de seks episodene basert på Berlinerpoplene og Eremittkrepsene satte serien seerrekord. Hele 975 000 fikk med seg siste episode. Og NRK Drama kunne innkassere Gullruten, førstepris i Prix Italia og spesialpris i Prix Europa.

LES MER: Les mer om prisdrysset her
LES MER: Om leseprøven før opptakene til de siste episodene

Overraskende suksess

Tor

Espen Skjønberg spiller rollen som gamle Tormod, her i en scene fra de ferskeste episodene.

Foto: Geir Otto Johansen / Geir Otto Johansen / NRK

Ligge i grønne enger ble spilt inn sist vår og sommer. Forventningene er skyhøye til de to siste episodene i serien, naturlig nok. Men sjef for NRK Drama, Hans Rossiné, forteller at det var de ikke før forrige runde med Berlinerpoplene.

- Vi hadde jo før vi sendte forrige runde en vag fornemmelse av at vi skulle treffe bra. Men at vi til de grader skulle få en publikumssuksess – det var ganske overraskende, sier sjef for NRK Drama, Hans Rossiné.

Folkelighet og kvalitet

Han trekker spesielt fram det faktum at serien dreide Ragdes univers i en litt mer sammensatt kunstnerisk retning, og hvor rytme, tempo og spillestil tillot seg en større ro og dybde sammenliknet med mange andre dramaserier.

Håkon

Avløseren Håkon (Torbjørn Eriksen)spiller en viktig rolle i de nye episodene.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

- Det unike med Berlinerpoplene er jo at serien kombinerer folkelighet med kunstnerisk kvalitet på en helt spesiell måte. Her er hverdagssituasjoner, eksistensielle dilemmaer og problematiske familiesituasjoner fremstilt både spisset og gjenkjennelig, og samtidig båret oppe av en kunstnerisk nerve som ikke går på akkord med seriens visjon og premiss, mener Rossiné.

- Vår visjon var å skape troverdige sterke hele mennesker. Mennesker som alle har en ballast og som ikke klarer å fungere sammen som en familie. Vi ønsker å berøre våre seere gjennom våre karakterer, stemning og gjenkjennelse, forteller produsent Bitte Monn-Iversen.

- Hvorfor tror du serien har truffet så bredt, både hos et stort publikum, men også i kresne juryer i prestisjetunge konkurranser.

- Serien er ikke laget etter dagens trender og vi har overhode ikke tatt strategiske kommersielle hensyn. Vi har rett og slett fortalt historien med dypeste alvor, det mener jeg synes og merkes i helhet og skuespillerprestasjoner. Og det tror jeg også seere, kritikere og juryer har merket seg og det er kanskje også der vi har utmerket oss, sier den erfarne TV-produsenten.

Torunn rydder bordet dagen derpå

Dagen derpå for Torunn.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

Som skapt for tv-skjermen

Monn-Iversen berømmer både Hans Rossiné og Anne B. Ragde for frie tøyler i arbeidet med serien. Rossine er på sin side opptatt av at også populær litteratur skal kunne bli film eller TV.

- Noen har jo kritisert oss for å være svært populistiske når vi tok fatt i noen av etterkrigstidens mest populære romaner i Norge. Men utgangspunktet vårt var ikke at vi lette etter populære romaner å dramatisere, men karakterdrevne romaner med flere plot, og da var Ragdes bøker som skapt for tv-skjermen, sier Rossiné. Og legger til:

- Det håper jeg også filmatiseringen av ”Ligge i grønne enger” vil vise. Disse to episodene er kanskje blitt de beste i mine øyne.

- Vemodig

For regissør Anders T. Andersen er det en lang reise i Anne B. Ragdes univers som nå er til veis ende. Han sikret seg rettighetene til filmatisering etter å ha lest Berlinerpoplene, og regisserte de tre første episodene av seien. Sirin Eide regisserte de neste tre episodene, før Andersen igjen inntok registolen da de to siste episodene skulle spilles inn.

Anders T. Andersen

Anders T. Andersen synes det er vemodig å forlate Berlinerpoplene-universet.

Foto: NRK

- Det er litt vemodig. Jeg har blitt veldig glad i dette universet og det har jo vært en fantastisk respons på måten vi har gjort serie av det på. Samtidig tenker jeg at det er et riktig valg av Anne B. Ragde å ikke skrive mer. Nå er ringen sluttet: vi hadde en familie som var spredt for alle vinder og som ble tvunget sammen, og så blir den på nytt sprengt innenfra. Og så trer det fram en hovedkarakter til her, som ikke nevnes i rulleteksten, og det er gården Neshov, påpeker Andersen, som er glad for at han fikk anledning til å avslutte serien.

- Det var veldig fint å få lov til å avslutte serien og jeg er veldig fornøyd med de to siste episodene. De har blitt veldig bra, mener Andersen.

Syvende episode av Berlinerpoplene vises på NRK1 5. januar kl. 21.35. Åttende, og siste episode, vises mandag 12. januar til samme tid.

Begge episodene blir også lagt ut i nett-tv.

Kulturstrøm

  • Endrar på Taylor Swift-billettar i Sverige

    Ticketmaster gjer endringar på billettane som er selde til konsertane Taylor Swift skal halde i Stockholm neste veke, melder Expressen.

    Dei rundt 200.000 selde billettane var personlege. Det vil seie at den som kjøpte billettane, også var den som måtte bruke dei i dåra.

    Ordninga fekk kritikk, og no har Ticketmaster snudd.

    – Arrangøren har fjerna den tidlegare regelen for å gjere det enklare for fansen å bruke billettane sine, skriv dei ein e-post til kjøparane.

    Taylor Swift opptrer i en rosa paljettdrakt på Monumental stadium på Eras Tour-konserten i Buenos Aires i Argentina i november i 2023.
    Foto: Natacha Pisarenko / AP
  • Det kan bli streik under filmfestivalen i Cannes

    Ei veke før filmfestivalen i Cannes startar, kan det bli streik i filmbyen, skriv NTB,

    Rundt 100 personar, blant dei kinomaskinistar, billettseljarar og pressekontaktar, protesterer mot lønns- og arbeidsvilkår.

    Dei seier at dei ikkje ønsker å sette festivalen i fare, men få merksemd rundt spørsmål dei har prøvd å løfte fram i lang tid.