Da NRK1 viste de seks episodene basert på Berlinerpoplene og Eremittkrepsene satte serien seerrekord. Hele 975 000 fikk med seg siste episode. Og NRK Drama kunne innkassere Gullruten, førstepris i Prix Italia og spesialpris i Prix Europa.
LES MER:
LES MER:
Overraskende suksess
Ligge i grønne enger ble spilt inn sist vår og sommer. Forventningene er skyhøye til de to siste episodene i serien, naturlig nok. Men sjef for NRK Drama, Hans Rossiné, forteller at det var de ikke før forrige runde med Berlinerpoplene.
- Vi hadde jo før vi sendte forrige runde en vag fornemmelse av at vi skulle treffe bra. Men at vi til de grader skulle få en publikumssuksess – det var ganske overraskende, sier sjef for NRK Drama, Hans Rossiné.
Folkelighet og kvalitet
Han trekker spesielt fram det faktum at serien dreide Ragdes univers i en litt mer sammensatt kunstnerisk retning, og hvor rytme, tempo og spillestil tillot seg en større ro og dybde sammenliknet med mange andre dramaserier.
- Det unike med Berlinerpoplene er jo at serien kombinerer folkelighet med kunstnerisk kvalitet på en helt spesiell måte. Her er hverdagssituasjoner, eksistensielle dilemmaer og problematiske familiesituasjoner fremstilt både spisset og gjenkjennelig, og samtidig båret oppe av en kunstnerisk nerve som ikke går på akkord med seriens visjon og premiss, mener Rossiné.
- Vår visjon var å skape troverdige sterke hele mennesker. Mennesker som alle har en ballast og som ikke klarer å fungere sammen som en familie. Vi ønsker å berøre våre seere gjennom våre karakterer, stemning og gjenkjennelse, forteller produsent Bitte Monn-Iversen.
- Hvorfor tror du serien har truffet så bredt, både hos et stort publikum, men også i kresne juryer i prestisjetunge konkurranser.
- Serien er ikke laget etter dagens trender og vi har overhode ikke tatt strategiske kommersielle hensyn. Vi har rett og slett fortalt historien med dypeste alvor, det mener jeg synes og merkes i helhet og skuespillerprestasjoner. Og det tror jeg også seere, kritikere og juryer har merket seg og det er kanskje også der vi har utmerket oss, sier den erfarne TV-produsenten.
Som skapt for tv-skjermen
Monn-Iversen berømmer både Hans Rossiné og Anne B. Ragde for frie tøyler i arbeidet med serien. Rossine er på sin side opptatt av at også populær litteratur skal kunne bli film eller TV.
- Noen har jo kritisert oss for å være svært populistiske når vi tok fatt i noen av etterkrigstidens mest populære romaner i Norge. Men utgangspunktet vårt var ikke at vi lette etter populære romaner å dramatisere, men karakterdrevne romaner med flere plot, og da var Ragdes bøker som skapt for tv-skjermen, sier Rossiné. Og legger til:
- Det håper jeg også filmatiseringen av ”Ligge i grønne enger” vil vise. Disse to episodene er kanskje blitt de beste i mine øyne.
- Vemodig
For regissør Anders T. Andersen er det en lang reise i Anne B. Ragdes univers som nå er til veis ende. Han sikret seg rettighetene til filmatisering etter å ha lest Berlinerpoplene, og regisserte de tre første episodene av seien. Sirin Eide regisserte de neste tre episodene, før Andersen igjen inntok registolen da de to siste episodene skulle spilles inn.
- Det er litt vemodig. Jeg har blitt veldig glad i dette universet og det har jo vært en fantastisk respons på måten vi har gjort serie av det på. Samtidig tenker jeg at det er et riktig valg av Anne B. Ragde å ikke skrive mer. Nå er ringen sluttet: vi hadde en familie som var spredt for alle vinder og som ble tvunget sammen, og så blir den på nytt sprengt innenfra. Og så trer det fram en hovedkarakter til her, som ikke nevnes i rulleteksten, og det er gården Neshov, påpeker Andersen, som er glad for at han fikk anledning til å avslutte serien.
- Det var veldig fint å få lov til å avslutte serien og jeg er veldig fornøyd med de to siste episodene. De har blitt veldig bra, mener Andersen.
Syvende episode av Berlinerpoplene vises på NRK1 5. januar kl. 21.35. Åttende, og siste episode, vises mandag 12. januar til samme tid.
Begge episodene blir også lagt ut i nett-tv.