Hopp til innhold

Apple er best på produktplassering

Det kryr av Apple-produkter i amerikanske filmer. Her hjemme vil Kulturdepartementet ha mer produktplassering i norske filmer, men Forbrukerombudet mener dette vil gå ut over barn og unge.

Produktplassering

Apple dukket opp hele 64 ganger i «Iron Man 2». Her sitter Gwyneth Paltrow med en iPhone på kontoret.

Foto: Filmweb

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Iron Man 2

Mickey Rourke i hva som ser ut som et Apple-fritt øyeblikk i «Iron Man 2».

Foto: United International Pictures

Hvis du føler at du sitter igjen med en smak av Apple etter å ha vært på kino, tyder alt på at du har rett i det. Reuters melder at teknologiselskapet er en ener på produktplassering i storfilmer fra Hollywood.

Kåringen er gjort av nettstedet Brandchannel som fører årlige regnskap over hyppigheten av merkevarer i filmer. «Iron Man 2» var filmen der Apple dukket opp flest ganger med 64 produkter i løpet av filmens 124 minutter.

I snitt betyr dette at et Apple-produkt ble vist omtrent annethvert minutt, noe som nå applauderes av bransjen.

– Skjer oftere enn vi tror

I Norge har vi ingen klare regler for produktplassering i film og TV. Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, mener vi eksponeres for mer reklame enn vi er klar over i norske filmer.

– Vi tenker kanskje ikke så mye over det, men jeg kan love deg at det skjer hele tiden i absolutt alle norske filmer. Vi har jo mindre plassering enn i amerikanske filmer, men det er ikke dermed sagt at det ikke forekommer hyppig, forklarer Trond Blindheim til NRK.no.

Vanlig med sponsing

Trond Blindheim

Rektor på Markedshøyskolen, Trond Blindheim

Foto: Mh.no

Norske filmer finansieres som regel med støtte fra Norsk Filminstitutt. Men innsats fra private investorer, samarbeidspartnere og velvillige firmaer gjør at skillet mellom produktplassering og velvilje ofte blir uklart.

– Når filmskaperne får tilbud om å låne et innspillingssted eller å få produkter til filmen, kan også dette være en form for produktplassering. Men dette snakkes det veldig lite om i filmbransjen, som har gjort seg avhengig av slike sponsormidler for å øke budsjettet til filmene, mener Blindheim.

Forbukerombudet er kritisk

Gry Nergård

Fungerende forbrukerombud Gry Nergård

Foto: Bjørn-Eivind Årtun

Det er ingen klare regler for produktplassering i Norge. Men kulturdepartementet foreslo i november i fjor at produktplassering skal gjøres lovlig i filmer og enkelte TV-programmer. I en fersk høring er Forbrukerombudet kritiske til departementets forslag.

– Produktplassering vil gjøre det umulig for forbrukerne å unngå reklame, og vil særlig gå utover barn og unge, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Nergård er også bekymret for at markedshensynene kan føre til at kvaliteten på filmen eller TV-serien blir dårligere. Den oppfatningen deler nok ikke Brandchannel som hyller Apple for å ha plassert 591 produkter og merkenavn i 33 av filmene som lå på topp på de amerikanske kinolistene.

Hyllet pistol-produsent

Glock 27

Dette våpenet er en viktig bidragsyter i en vellykket actionfilm.

Foto: KEVORK DJANSEZIAN / Afp

Apple kunne ses i filmer som «Kick-Ass», «Toy Story 3», og «The Other Guys» og ble årets merkevarevinner foran Chevrolet, Ford og Nike.

2010s verstingpris gikk til «Wall Street 2». Regissør Oliver Stone fikk kritikk for å ha brukt produkter som ikke passet inn i filmen, og for i flere tilfeller la produktene stjele fokus fra handlingen.

Pistolprodusenten Glock fikk hedersprisen for lang og tro tjeneste i amerikanske actionfilmer.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters