NRK Meny
Normal

- Viktig for norsk fjernsyn

– Dette vil være viktig for å sikre norske produksjoner. Det sier TVNorge etter at kulturminister Anniken Huitfeldt sier ja til produktplassering på film og fjernsyn.

Daniel Craig som James Bond

I James Bond-filmen 'Quantum of Solace' er produkter fra blant andre Sony, Aston Martin, Ford, Coca Cola og Heineken klart synlige. Nå vil kulturministeren åpne for mer produktplassering også i norske filmer og fjernsyn.

Foto: Filmweb

Coca-Cola, Volkswagen eller Litago kan bli vanlige syn i filmer og underholdningsprogrammer. Kulturminister Anniken Huitfeldt ønsker nemlig å åpne for mer produktplassering i norsk film og fjernsyn.

– Bør ha samme regler

Anniken Huitfeldt

Kulturminister Anniken Huitfeldt (Ap).

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Huitfeldt ønsker i større grad å åpne for den «skjulte» formen for reklame i filmer samt serier og underholdningsprogrammer på kommersielle tv-kanaler. Dette er i dag ikke tillatt i Norge.

– Norske produsenter bør følge samme regler som svenske, danske og amerikanske. Vi har ikke et mål om å øke mengden reklame, men det er en stor ulempe for det norske produksjonsmiljøet å måtte forholde seg til et strengere regelverk enn konkurrentene, sier Huitfeldt.

I dag sender hun ut et forslag til endring av kringkastingsloven og åndsverkloven på høring. Forslaget er et ledd i innføringa av EUs direktiv om audiovisuelle medietjenester, som gradvis skal implementeres i norsk lov som følge av EØS-avtalen.

– Vil benytte oss av det

Terje Braathen, salgssjef i TVNorge.

Terje Braathen, salgssjef i TVNorge, ønsker å benytte seg av produktplassering.

Foto: TVNorge

TVNorge jubler over Huitfeldts holdning, og mener det er viktig å tillate produktplassering for å være sikra gode tv-programmer.

– Dette vil hjelpe oss å lage gode norske produksjoner, og gir oss et nytt inntektspotensial. Hvis de andre landene i Europa har et mer liberalisert regelverk enn oss har de et konkurransefortrinn. Dette skillet må vaskes bort, sier salgssjef i TVNorge, Terje Braathen, og fortsetter:

– Vi vil benytte oss av produktplassering hvis det blir tillatt.

Stort marked

Internasjonalt er produktplasseringa mer omfattende, og de fleste storfilmer fra Hollywood finansieres delvis av innbringende avtaler om produktplassering.

– Dette er et marked på over fem milliarder kroner i USA, og med egne selskaper som jobber opp mot filmer, spill og serier. Det er mange av våre annonsører som etterspør produktplassering, sier Braathen.

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård er skeptisk til produktplassering.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix

Produktplassering i barneprogrammer, nyheter og aktualitetsprogrammer vil fortsatt være forbudt, og det vil ikke være tillatt med alkohol- og tobakksprodukter. NRK omfattes heller ikke av Huitfeldts forslag til endring i lovverket.

Skeptisk forbrukerombud

Forbrukermyndighetene er imidlertid skeptiske. Forbrukerombud Gry Nergård mener på prinsipielt grunnlag at produktplassering i film og fjernsyn er feil.

– Man skal kunne skille reklame fra produkter. Dette er en snikinnføring av noe folk ikke vil ha, og det at reklamen er skjult undergraver folks bevisste valg i forhold til reklame, sier hun.

Huitfeldts forslag vil være ute på høring fram til februar neste år, før saken går til videre politisk behandling.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Switch

Fra den norske filmen 'Switch', som i 2007 fikk kritikk fra flere hold for bruken av sponsoren Pepsi i filmen.

Foto: Rubicon/Sandrew Metronome Norge

Hva synes du om produktplassering i norsk film og fjernsyn?