Coca-Cola, Volkswagen eller Litago kan bli vanlige syn i filmer og underholdningsprogrammer. Kulturminister Anniken Huitfeldt ønsker nemlig å åpne for mer produktplassering i norsk film og fjernsyn.
– Bør ha samme regler
Huitfeldt ønsker i større grad å åpne for den «skjulte» formen for reklame i filmer samt serier og underholdningsprogrammer på kommersielle tv-kanaler. Dette er i dag ikke tillatt i Norge.
– Norske produsenter bør følge samme regler som svenske, danske og amerikanske. Vi har ikke et mål om å øke mengden reklame, men det er en stor ulempe for det norske produksjonsmiljøet å måtte forholde seg til et strengere regelverk enn konkurrentene, sier Huitfeldt.
I dag sender hun ut et forslag til endring av kringkastingsloven og åndsverkloven på høring. Forslaget er et ledd i innføringa av EUs direktiv om audiovisuelle medietjenester, som gradvis skal implementeres i norsk lov som følge av EØS-avtalen.
– Vil benytte oss av det
TVNorge jubler over Huitfeldts holdning, og mener det er viktig å tillate produktplassering for å være sikra gode tv-programmer.
– Dette vil hjelpe oss å lage gode norske produksjoner, og gir oss et nytt inntektspotensial. Hvis de andre landene i Europa har et mer liberalisert regelverk enn oss har de et konkurransefortrinn. Dette skillet må vaskes bort, sier salgssjef i TVNorge, Terje Braathen, og fortsetter:
– Vi vil benytte oss av produktplassering hvis det blir tillatt.
- Les:
Stort marked
Internasjonalt er produktplasseringa mer omfattende, og de fleste storfilmer fra Hollywood finansieres delvis av innbringende avtaler om produktplassering.
– Dette er et marked på over fem milliarder kroner i USA, og med egne selskaper som jobber opp mot filmer, spill og serier. Det er mange av våre annonsører som etterspør produktplassering, sier Braathen.
Produktplassering i barneprogrammer, nyheter og aktualitetsprogrammer vil fortsatt være forbudt, og det vil ikke være tillatt med alkohol- og tobakksprodukter. NRK omfattes heller ikke av Huitfeldts forslag til endring i lovverket.
- Les:
Skeptisk forbrukerombud
Forbrukermyndighetene er imidlertid skeptiske. Forbrukerombud Gry Nergård mener på prinsipielt grunnlag at produktplassering i film og fjernsyn er feil.
– Man skal kunne skille reklame fra produkter. Dette er en snikinnføring av noe folk ikke vil ha, og det at reklamen er skjult undergraver folks bevisste valg i forhold til reklame, sier hun.
Huitfeldts forslag vil være ute på høring fram til februar neste år, før saken går til videre politisk behandling.
- Les: (pdf)
- Hør debatten fra Kulturnytt: