NRK Meny
Normal

Vil regulere snikreklame i filmer

Snikreklamen i norsk filmer har økt kraftig de siste årene. Nå etterlyses et regelverk for produktplassering i filmer.

Switch

Helly Hansen og Pepsi har plassert produktene sine i filmen Switch.

Foto: Rubicon/Sandrew Metronome Norge

Fredag er det premiere på den norske snowboardfilmen Switch. Filmen gjør aktivt bruk av produktplassering.

Produktplassering vil si at filmproduksjonen har inngått avtaler med merkevareleverandører om tjenester i form av varer eller penger mot at produsenten av varen får vist produktet sitt i filmen.

Plassering bør opplyses

I filmen Switch følger vi Mikkel som flytter fra Oslo til Voss, og bestemmer seg for å bli best på snowboard for å bli godtatt. Målet er å vinne den store Big Jump-konkurransen i Hemsedal.

Under konkurransen suser han nedover bakken i ført vest med Pepsi-logo, svever elegant over hoppet, som er prydet med en stor Pepsi-plakat og kommer inn i målområdet som er dekorert med både Helly Hansen- og, igjen, Pepsibannere. Samtidig får publikum opplyst at arrangementet er sponset av TVNorge.

Switch

Pepsi markerer seg i bakken i snowboardfilmen Switch.

Foto: Rubicon/Sandrew Metronome Norge

Sjef for reklamebyrået Siste Skrik, Bård Amundsen mener det har vært en stor økning av denne typen reklame i norsk film de siste årene. Derfor ønsker han også at staten skal pålegge filmbransjen å opplyse publikum om hvilke kommersielle aktører som viser produktene sine i norske filmer.

- Man vil aldri klare å stoppe produktplassering, til det er det for mye penger i det. Det eneste myndighetene kan gjøre som vil ha effekt, er å stole på at publikum tross alt klarer å sette inn riktig filter. For å gi oss den muligheten, må de påby en sponsorplakat i begynnelsen av filmen, sier Amundsen.

Produsenten for Switch, Jørgen Storm Rosenberg er svært uenig med Amundsen.

- Nei, plakat er så dumt at da gidder vi ikke lage noe. Hva skal man gjøre med de Hollywood-filmene som står for 80 prosent av kinotilbudet. De er fulle av sponsing og produktplassering. Skal de også ha en plakat i begynnelsen, eller skal det bare gjelde norske filmer? Spør han retorisk, før han fortsetter:

- Skal man gjøre det enda vanskeligere å lage film i Norge? Vi har så lite penger til film i Norge at vi trenger disse tjenestene. Men det er ikke slik at Pepsi står på døra og sier at her får dere masse, masse penger for at dere eventuelt skal ha en flaske Pepsi i filmen, påpeker han.

Stor påvirkningskraft

Reklamesjef Amundsen mener det er grunn til å tro at produktplassering fører til at merkeleverandørene får mer innvirkning på innholdet i filmen.

- Jeg ser i alle fall helt bort i fra at Pepsi har gått inn med noe særlig midler i en filmproduksjon uten at de har sett et storyboard, altså historien, sier han.

Produsent Storm Rosenberg innrømmer at Pepsi fikk lese manus.

- Vi har et samarbeid med Pepsi, men de har ikke sett det ferdige produktet eller lagt seg opp i manus, fastslå han.

Statssekretær i Kulturdepartementet, Halvard Ingebrigtsen sier regjeringen ikke ønsker å legge denne typen føringer på filmbransjen. De tror at publikum er seg bevisst at de utsettes for reklame også gjennom produktplassering.

- Vi har ingen planer om å innføre noen sånn type regulering i det hele tatt, jeg tror filmbransjen selv klarer å finne ut hvordan man skal håndtere det, sier Ingebrigtsen.

- Gråsone

Sosiolog og rektor ved Norges Markedshøyskole, Trond Blindheim mener at en slags form for opplysning om produktplassering bør være tilstede.

- Disse reglene som skal regulere reklame, regulerer ikke film og kino, sier han.

Han mener allikevel ikke at det trenger å være en plakat i forkant av filmen. Han foreslår at en oversikt over produktplasseringene kan komme på rulleteksten.

- Dette er en gråsone vi ikke vet noe om. Det bør være mulig for forbrukermyndigheter, forskere og andre interesserte å finne ut av omfanget av produktplassering, slik at man kan lage regler dersom omfanget vokser.

I dag produseres tv-serier og såpeoperaer i USA som er fullstendig finansiert av produktplassering.

- Dette er skjult reklame eller kjøpspåvirkning som ligger i gråsoner når det gjelder lover og regler. Jeg mener man bør ordne opp i dette, sier Blindheim.