Hopp til innhold

Fargesprakende og rørende forestilling

Disneys versjon av «Skjønnheten og udyret» har blitt en til tider magisk og rørende forestilling for dem som liker musikalformen.

Kristoffer Olsen som Cogsworth, Lars Jacobsen som Lumière og Inger Teien som Mrs. Potts

«Skjønnheten og Udyret» på Christiania teater i Oslo har blitt en til tider magisk musikal, mener NRKs anmeldere.

Foto: Rune Alstedt / NRK

På Christiania teater i går var det Norgespremiere på «Skjønnheten og Udyret» som blir den første musikalen i Oslo denne høsten.

Etter at Disney-tegnefilmen «Skjønnheten og Udyret» ble en mektig suksess, bestemte Disney-konsernet seg for å omskape tegnefilmen til levende musikalteater. Det summet rykter på Broadway om hvordan skulle nå dette gå? Men premieren kom og det viste seg at Disney hadde erobret nok et marked, og det skulle bli mange Broadway-musikaler for Disney etter denne.

«Skjønnheten og Udyret» er opprinnelig en gammel fransk fabel «La Belle et la Bête». Den har eksistert i mange versjoner, til og med som opera, men det var først når Disney laget tegnefilmen at den ble en global suksess. Og nå har altså musikalen kommet til Oslo.

Mari Lerberg Fossum og Hans Marius Hoff Mittet som henholdsvis Skjønnheten og Udyret

Mari Lerberg Fossum og Hans Marius Hoff Mittet som henholdsvis Skjønnheten og Udyret i den norske versjonen av Disney-musikalen.

Foto: Rune Alstedt / NRK

Troverdig hovedfigur

Og det har blitt en både fargesprakende og rørende forestilling for dem som liker musikalformen. Gode melodier, flott scenografi og mye bra sang. Det meste står og faller med om vi tror på forestillingens hovedfigur, den rene av hjertet, uskyldigheten Belle, og det gjør vi så absolutt.

Mari Lerberg Fossum som vi tidligere har sett i musikalen «Mamma Mia» har en klokkeklar og varm musikalstemme og er betagende yndig som Belle. Damen kan ikke bare synge, hun kan spille i tillegg.

Hans Marius Hoff Mittet ikler rollen som Udyret. Hoff Mittet vokser for hver oppgave han får, og illuderer særs godt som både fortrollet udyr, og som, ja nei her skal intet røpes, men som i de fleste fabler går allting bra til sist.

Rein Alexander på rett plass

Det høres nesten litt slemt ut når vi sier at Rein Alexander er som skapt for rollen som den selvbevisste landsbysjarmøren! Han er «larger than life» og ikke lite poserende i sin fremtreden og altså helt riktig rollebesatt. Lite ante vi at han hadde et komisk talent. Og for all del, hvilken stemme han har. Praktfull den også.

Verdt å nevne er selvfølgelig også Inger Teien som synger den Oscar vinnende temamelodien «Beauty and the Beast», på norsk: «Kjærlighetens språk». Som den gamle tekannen er hun lunt varm.

Liv-Unni Undall er festlig som operasyngende kommode, og grotesk morsom er Petter Vermli som galehusdirektøren.

Skjønnheten og udyret: Kristoffer Olsen som Cogsworth, Lars Jacobsen som Lumière og Inger Teien som

Kristoffer Olsen som Cogsworth, Lars Jacobsen som Lumière og Inger Teien som Mrs. Potts gjør alle en god jobb i Disney-musikalen, mener NRKs anmeldere.

Foto: Rune Alstedt / NRK

Spektakulære ensamblenummere

Samspillet mellom lysestaken Lumere, Lars Jacobsen og veggklokken spilt av Kristoffer Olsen, var både komisk og rørende.

En underskog av talentfulle aktører var med på å underbygge den til tider magiske stemningen i forestillingen. Selvfølgelig blir fortellingen til tider malt med store penselstrøk, men de store ensamblenummere er både spektakulære og en fryd for både øyne og ører.

Regien og koreografien sto Jostein Kirkeby-Garstad for, og den oppgaven hadde han løst på en riktig tilfredsstillende måte, ikke minst i de store ensemblenumrene. Instruktør Kirkeby-Garstad hadde faktisk også laget de velformulerte oversettelsene av originaltekstene til Howard Ashman og Tim Rice.

Musikkbildet som Trond Lindheim hadde ansvaret for hadde spenst og klang flott. Så deilig med et flott levende musikalsk orkester, og som, mirakuløst nok sitter i orkestergrava igjen. Endelig.

Vår konklusjon blir at vi finner fram fem øyne på terningen.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters