Hopp til innhold

– Gjorde en komplisert jobb til sin spesialitet

Natt til i morgen har Jon Stewart sin siste sending som programleder for det politiske satiretalkshowet «The Daily Show».

Jon Stewart

THE DAILY SHOW: Natt til fredag leder Jon Stewart sin siste sending av «The Daily Show», etter 16 år.

Foto: Rick Kern / Afp

Komikeren Jon Stewart har i 16 år ledet talkshowet «The Daily Show». Det utgjør rundt 2.600 sendinger. Klokka 05.00 norsk tid fredag morgen går han på lufta som programleder for siste gang.

Stewart har gjennom det politiske satireprogrammet blitt en av USAs mest innflytelsesrike personer, og en kilde til politisk informasjon for den yngre generasjonen.

Espen Ytreberg

MEDIEFORSKER: Espen Ytreberg fra Institutt for media og kommunikasjon, sier den enorme nyhetsstrømmen og den polariserte journalistikken i USA er grunnen til at vi ikke har et lignende program i Norge.

– Jon Stewart er en blanding av komiker, talkshowvert og politisk satiriker. Det er en komplisert jobb å gjøre, og han har blitt så stor figur fordi han antagelig var den første vellykkede versjonen av denne blandingen, sier medieforsker Espen Ytreberg.

Rollen og karakteren

Ytreberg jobber på Institutt for media og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo og mener altså det er rollen til Stewart i programmet som har gjort han så stor.

Mye av det som gjør jobben så komplisert er alle de ulike rollene Stewart bytter mellom. Fra for eksempel talkshowvert og komiker til en politisk konfronterende motstander.

– David Letterman var også flink til denne vekslingen, men Stewart gjorde det til en spesialitet, sier Ytreberg.

Har hatt mye å si for norske satirikere

Tekstforfatter Eirik Bergersen, som skriver for satiresiden Opplysningskontoret.org og Udiplomatisk, mener at The Daily Show med Jon Stewart har hatt mye å si for hvordan norske komikere bedriver satire.

Eirik Bergersen

STEWART VELDIG VIKTIG: Tekstforfatter og satiriker, Eirik Bergersen, forteller til NRK at John Stewart sitt The Daily Show har vært veldig viktig for både sitt eget arbeid, men også viktig andre norske satirikere og komikere. Bergersen, som blant annet har jobbet med programmet Anne-Kat mener likevel at det norske publikum kanskje ikke er like forberedt på denne typen satirisk program, slik de er i USA.

– Nå kan ikke jeg snakke for NRKs 5080, men jeg tror at Jon Stewart har betydd mye for de politiske satirikere som har vokst fram på nettet, som oss i Opplysningskontoret. Han har bedrevet en sjanger med meningsbærende politisk satire flere i Norge har prøvd å gjenskape.

Likevel mener Bergersen at norske mediehus og det norske publikummet ikke helt er forberedt på denne formen for satire.

– Jon Stewart har en stor redaksjon i ryggen som jobber hver uke for å levere det som kommer på skjermen. I Norge har nok ikke norske mediehus vært like villige til å satse så mye på et slikt format, det norske publikummet er kanskje heller ikke like forberedt på denne formen.

Showet fortsetter

«The Daily Show» sendes på kabelkanalen Comedy Central. Fra 28. september tar den sørafrikanske komikeren Trevor Noah over programmet.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters