Hopp til innhold

Vil lage Lilyhammer 2 under Springsteen-turné

Andre sesong av Lilyhammer trenger ifølge Steven van Zandt tredobbelt budsjett, og må spilles inn under den pågående Bruce Springsteen-turneen.

Bruce Springsteen og E Street Band i Spektrum

Steven van Zandt, Little Steven, Silvio Dante eller Frank Tagliano? Kall han hva du vil, skuespiller og gitarist Steven van Zandt vil gjøre alt han kan for å spille inn andre sesong av Lilyhammer.

Foto: Per Ole Hagen / NRK

Daniel Eriksen i Frankrike
Foto: NRK

Etter den voldsomme suksessen Lilyhammer har hatt, er det nå klart at alle parter har lyst til å lage en ny sesong. Spørsmålet er hvordan hovedrolleinnehaver og produsent Steven van Zandt skal få tid til å spille inn sesong to.

– Vi nekter å gå rundt grøten, van Zandt. Blir det en sesong to?

– Ja, vi prøver å finne ut av det nå. Vi skal nok klare det, sier van Zandt til NRK.no, med sitt sedvanlige lure mafiaglis.

Men før neste sesong kan spilles inn, må en god del planlegging til.

Må filme under verdensturné

I april startet Bruce Springsteen & the E-street band sin verdensomspennende turné. Uheldigvis for tv-seerne er van Zandt gitarist i bandet som denne helgen tar turen til Norge.

Det er fortsatt ikke klart når turneen vil slutte. Selv sier van Zandt at den kan holde på godt ut i 2013. Derfor finnes det bare en utvei.

– Vi må filme sesong to under denne turneen, for det virker ikke som det er noen ende på spillejobbene.

– Hva sier Bruce til det?

– Bruce og de andre er store fans av serien, det hjelper. Og det er jo vennene mine, så de skjønner at jeg har en tilknytning til Lilyhammer.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Hadde for lite penger

Steven van Zandt

Steven van Zandt møtte villig opp for å representere Lilyhammer i den lille byen Fontainebleu, under seriefestivalen Série Series. Dette til tross for at han natten før hadde spilt for 40 000 mennesker i Paris. Det er ingen tvil om at Lilyhammer-hovedrolleinnehaveren jobber hardt.

Foto: Daniel Eriksen / NRK

Lilyhammers store suksess har vært et faktum fra første episode, med godt over en million tv-seere i snitt. I går kom det også frem at 1,5 millioner unike brukere har sett alle åtte episodene på den amerikanske streamingtjenesten Netflix.

Dette til tross for problemene under innspillingen. Van Zandt forteller at pengebruken var et hett tema under produksjonen.

– Vi hoppet inn, «you know», uten at tilstandene rundt var perfekte. Styrken på manuset og skuespillerne var nok til å gjøre serien bra. Uansett hva som skjedde.

– Da vi kom til postproduksjon fant vi ut at vi hadde for lite penger. Det var da jeg fikset en deal med Netflix, og vi brukte de pengene til å betale for etterarbeidet, som vi egentlig ikke hadde råd til. Vi hoppet inn uten egentlig å ha budsjettet vi trengte.

«We need more money»

Little Steven bruker et klassisk gangstersitat for å beskrive økonomibehovet til den kommende sesongen: «We need more money».

– Du sier dere brukte dobbelt budsjett på første sesong. Trenger dere trippelt budsjett nå?

– Ja. For det første kostet Lilyhammer dobbelt så mye som vi hadde. Det startet ut med at vi hadde budsjettet på X. Så brukte vi X+Y. Nå trenger vi X+Y+Z. Og det er bare for å gjøre det slik vi gjorde første sesongen.

– Jeg snakker ikke om å gjøre dette om til Game of Thrones. Vi skal ikke overprodusere. For seerne vil det blir ganske likt, lover van Zandt.

NRKs prosjektsjef for ekstern drama, Tone Rønning, er klar over at sesong to kommer til å koste mer penger. Både fordi den første sesongen ble produsert med svært lite ressurser, og fordi både Steven, Rubicon og NRK har ennå høyere ambisjoner og ønsker å gi publikum en sesong 2 som er ennå bedre enn sesong 1.

– Vi må få det til å passe med Stevens timeplan, og det koster litt ekstra på grunn av turneen. Når vi co-produserer med Netflix blir produksjonskostnadene fordelt og dermed blir ikke dette en rådyr dramaproduksjon for NRKs lisensbetalere, sier Rønning.

Prosjektsjefen er bare glad for at van Zandt er klar for sesong to.

– Jeg blir sprekkeferdig av stolthet når jeg ser at Little Steven er så gira på Lilyhammer. Under Série Series-festivalen tok han den lange turen fra Paris, kvelden etter å ha spilt en fire timer lang konsert, for å stille opp for oss. Det viser en vanvittig arbeidskapasitet, og et sterkt engasjement, og det inspirerer, sier hun.

– Lilyhammer har vært en døråpner for norsk drama, og internasjonalt blir vi nå betraktet som interessante, sammen med dansk og britisk drama, sier Rønning, som sender takknemlige tanker til manusforfatterne Anne Bjørnstad og Eilif Skodvin som har jobbet frem denne ideen.

Mindre tid, mer kontroll

Grunnen til at van Zandt og manusforfatterne Eilif Skodvin og Anne Bjørnstad trenger mer penger, er planlegging. Verdensstjernens timeplan er tett, men han vil gjøre alt for å få plass til Lilyhammer.

– Den andre grunnen til at vi trenger mer penger, er fordi timeplanen må bli tettere og bedre planlagt. Vi må spille inn på veldig kort tid. Teamet må jobbe mange dager i strekk, kanskje vi trenger to team. Vi må øke timeplanens intensitet, for at jeg skal få tid.

Van Zandt vil også ta mer kontroll i den kommende sesongen. Sammen med Skodvin og Bjørnstad vil ha være med i alle ledd av produksjonen.

– Jeg vil være med i alle avgjørelser. Forrige gang var det mye frem og tilbake med mange forskjellige mennesker. Nå vil det blir meg, Anne, Eilif og Rubicon.

Nye rollefigurer

Som seg hør og bør vil ikke gitaristen og skuespilleren si noe om hva som kommer til å skje i sesong to.

Men når hans tidligere medskuespillere i The Sopranos ber om en rolle, melder jo spørsmålet seg. Får vi se noen nye stjerner i neste sesong?

– Det kommer noen nye rollefigurer, men vi vil ikke bringe inn kjendiser bare for å gjøre det. Det kan nok hende de er kjent i Norge, men likevel. Jeg synes de som spilte i Lilyhammer var fantastiske, smiler han lurt.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters