Fjorårets nye attraksjon i Kongeparken, Barnas Brannstasjon, vant prisen for «Beste nye attraksjon med begrenset budsjett». Ingen norsk aktør har tidligere mottatt en TEA-pris. I Skandinavia har bare Liseberg i Göteborg tidligere klart dette, og det er nå ti år siden.
– Målet var å lage den beste familieopplevelsen i Skandinavia, og så blir vi best i verden! Dette er en veldig hyggelig anerkjennelse, sier lekemester Håkon Lund i Kongeparken til NTB.
Les også:
Han skal motta prisen formelt på et arrangement i Disneyland i Los Angeles lørdag kveld, lokal tid.
Kjempesuksess
TEA-prisene, deles ut i en håndfull kategorier til attraksjoner og opplevelser på verdensplan som leverer ekstraordinære gjesteopplevelser, og tilfører noe nytt innen attraksjons- og opplevelsesfeltet. De deles ut årlig og domineres av store fornøyelsesparker med enorme budsjetter.
Barnas Brannstasjon oppfyller barns drøm om å kjøre brannbil, samtidig som de får ansvaret for å slukke en brann, ta med seg brannvernkunnskap og sjekke røykvarslere hjemme. I juryens begrunnelse heter det at opplevelsen med fantasifull lek formidler dødsviktig informasjon om brannsikkerhet.
Les også:
Det tok fem år å utvikle attraksjonen, med blant annet spesialbygde brannbiler fra Tyskland og teknologi fra Los Angeles for å skape troverdige liksombranner.
– Jeg tror Barnas Brannstasjon har medvirket til at besøket utenfra regionen økte med 30 prosent denne sesongen, sier Lund.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Viktig oppmerksomhet
Kongeparken har hatt som mål å hevde seg helt i toppsjiktet i Skandinavia. I lett seiersrus tillater Lund seg å se videre utover i verden.
– Prisen er en anerkjennelse for målrettet arbeid og et eksempel på at norske opplevelser er helt i verdensklassen når det gjelder kvalitet og formidlingsevne, til tross for at vi er et lite marked globalt sett.
Les også:
Han tror Kongeparken nå vil markere seg både blant nasjonale og internasjonale aktører innen reiseliv og reiselivsrelatert mediene.
– Parken og attraksjonen har allerede vært dekket i større omfang i tysk, italiensk og nederlandsk presse. Vi har hatt flere internasjonale aktører som har vært på besøk etter nominasjonen for å se på Barnas Brannstasjon, og flere kommer ettersom vi har vunnet prisen. Nå er det bare å se fremover og la inspirasjonen fra Barnas Brannstasjon være grunnlaget for utvikling av nye opplevelser og attraksjoner i Kongeparken.