Spellemannprisen blir førstkommende lørdag delt ut i 24 kategorier. Men ingen av disse setter fokus på personene som jobber med artistenes lydbilde.
Dette er uheldig, mener flere av de nominerte.
– Det hadde helt klart gitt Spellemann en ny dimensjon hvis roller som arrangement, miks og produksjon hadde hatt egne kategorier, sier Thomas Dybdahl, som lørdag kan vinne Spellemann som årets mannlige artist.
– Hadde gitt Spellemann mer tyngde
NRK har snakket med fem av de nominerte i kategoriene årets mannlige og årets kvinnelige artist.
Thom Hell, Ida Maria, Moddi og Christel Alsos er alle enige med Dybdahl i at musikkprodusentene fortjener å bli hedret med en fast Spellemann.
– For min del er jeg prisgitt og avhengig av kompetansen, kunnskapen og erfaringen til dem jeg jobber sammen med. Å få en teknisk-faglig del inn i prisutdelingen vil gagne hele institusjonen Spellemann, sier Christel Alsos, som er nominert for plata «Tomorrow Is».
– Det finnes så mange sterke stemmer innen disse feltene som har vært betydningsfulle for hvordan artister høres ut, og jeg er ikke engang sikker på om folk er klar over denne delen av bransjen. Å få brakt det litt mer i lyset hadde gitt Spellemann mer tyngde, fortsetter Thomas Dybdahl.
Hør saken fra Kulturnytt:
– Vil gi økt eksport
Til sammenlikning deles det ut fem priser for musikkproduksjon under den amerikanske Grammy-gallaen, i tillegg til en egen «Technical Grammy Award».
I Sverige deles det også årlig ut en Grammis til «årets producent».
Den profilerte musikkprodusenten David Eriksen mener en «Norwegian Grammy» vil se bra ut på en produsents cv, og kan bidra til økt norsk musikkeksport.
– Jeg tror mange kolleger ville nytt godt av mer oppmerksomhet. Spoler man tiden tilbake og ser til Sverige, var låtene til Ace of Base, E-Type og Robyn produsert av en som het Denniz Pop. Etterhvert ville Hollywood og USA ha alt han laget, forteller Eriksen.
– Vurderer fra år til år
Marte Thorsby er leder av Spellemannkomiteen. Hun er enig i at produsentene bør løftes frem, og at de ikke får den honnør og oppmerksomhet de fortjener.
– Derfor delte vi også ut en produsentpris i fjor. Den var det Yngve Sætre som fikk. Men dette er en kategori vi vurderer fra år til år, sier hun.
Dagsavisens kulturredaktør Mode Steinkjer mener at det er på høy tid at produsentprisen blir en fast kategori hvert år.
– Produsentenes arbeid blir viktigere og viktigere. En norsk bransjepris ville heve statusen og gi Spellemann-showet en seriøsitet det kanskje mangler i dag, sier Steinkjer.
Hør Marte Thorsby og Mode Steinkjer diskutere forslaget om Spellemann til musikkprodusenter:
LES OGSÅ: