Aftenposten sendte i april 2014 videoserien «Sweatshop – dødsbillig mote». I fem episoder følger serien tre norske ungdommer, Anniken, Frida og Ludvig, som besøker Kambodsja for å få innblikk i livet på ulike klesfabrikker i landet.
H&M har kritisert både produksjonen, innholdet og oppfølgingen av serien.
Den svenske klesgiganten mener at de ikke ble gitt tilstrekkelig mulighet til å imøtegå påstander, og de er også kritiske til at serien er utviklet i samarbeid med interesseorganisasjonen Framtiden i våre hender (FIVH).
Men klesselskapet fikk liten støtte i Pressens Faglige Utvalg.
– Min oppfatning er at Aftenposten har gått fram forbilledlig presseetisk, uttalte PFU-leder Alf Bjarne Johnsen under formiddagens behandling av saken.
– Umulig å kontrollere fakta
– Aftenposten har gjort det umulig for H & M å kontrollere at påstått faktainformasjon om forhold knyttet til oss er riktig. Mangel på faktainformasjon, og utelatt mulighet til å verifisere denne, opplever vi som et klart brudd på premissene for å gi tilsvar og svare på kritikk, samt å delta i debatt, skriver klesselskapet i klagen.
De klager Aftenposten inn etter Vær Varsom-plakatens punkt 2.2, 3.2 og 3.3.
Aftenposten har hele tiden avvist klagen. Avisen mener det ikke er et presseetisk problem at ideen til serien kom fra FIVH, og mener også de har vært tydelige på samarbeidet overfor publikum.
De mener serien ikke handler om H&M, men skildrer og dokumenterer norsk ungdoms møte med tekstilarbeidere, og deres reaksjoner og opplevelser rundt dette.
Aftenposten sier også at de inviterte H & M til å komme med sine synspunkter i spaltene, men at svaret kom i form av en klage til PFU.
PFU konkluderte med at Aftenposten ikke har brutt god presseskikk.