Hopp til innhold

Sprintfinale ga strømmesuksess

Sprintfinalen tirsdag ga den hittil høyeste datatrafikken som er målt i både Telenors og Netcoms mobilnett.

Hattestad

GULL GA STRØMMEBOOM: Da Ola Vigen Hattestad tok gull på OL-sprinten i Sotsji tirsdag ettermiddag, var det rekordmange som fulgte dramaet over mobilnettet.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Da Maiken Caspersen Falla og Ola Vigen Hattestad gikk i mål til gull tirsdag ettermiddag, opplevde Telenor samtidig en ny trafikktopp i mobilnettet, skriver selskapet i en pressemelding onsdag.

Les også: Derfor gråt Hattestads trener for første gang

I perioden mellom 14.30 og 14.45 var trafikken i mobildatanettet deres rundt det dobbelte av normalen. Konkurrenten Netcom melder om en tilsvarende dobling i bruken av datatrafikk.

Utgjør mer av trafikken

Videostrømmetjenester utgjorde nærmere 80 prosent av datatrafikken i Telenors mobilnett under sprintfinalen, mot normalt rundt 30 prosent, skriver selskapet i en pressemelding onsdag.

Fortsatt velger flertallet å strømme OL-øvelser over vanlig trådløst eller kablet nett, men mobilbruken øker.

Datamengden som går over mobilnettet er ifølge Telenors tall 4,5 ganger høyere enn under Vancouver-OL for fire år siden. Den gang hadde imidlertid ikke nordmenn tilgang til 4G-mobilnettet, og kapasiteten i 3G-nettet var mindre utbygd.

På en normal dag håndterer Telenors nett rundt 9-10 gigabit i sekundet i sitt nett. Under sprintfinalen passerte trafikken 18 gigabit i sekundet, og en fjerdedel av denne trafikken gikk via 4G.

Hovedutfordrer Netcom melder om en tilsvarende trafikkøkning. Der de på en normal dag håndterer en trafikk på 5-6 gigabit i sekundet, opplevde de at trafikkmengden økte til 11 gigabit i sekundet under sprintfinalen.

Yngre mer mobile

Det er de yngre seerne som ser ut til å være mest villig til å bruke mobilen til direktestrømming.

I en undersøkelse utført for Telenor av YouGov, svarer 14 prosent i aldersgruppen 18–34 år at de vil se OL på mobilen, mot ni prosent av befolkningen under ett.

I samme undersøkelse svarer 17 prosent av de spurte at de vil følge OL-øvelsene via nettbrett.

Svært mange mobilabonnementer inkluderer en begrenset kvote datatrafikk per måned, og leverandørene følger dermed spent med på hvor mye av kvoten abonnentene bruker under store mediebegivenheter som OL.

– De aller fleste har inkludert datamengde i sitt abonnement. Det som blir interessant å se etter OL, er om datamengden i abonnementet er stor nok for denne typen bruk. Men det vet vi jo ikke ennå, sier informasjonssjef Per Meling i Telenor til NRK.

Prater mindre, twitrer mer

Sprintøvelsene i OL førte også til økt engasjement i sosiale medier. Trafikktallene fra Telenor tyder på at de som fulgte OL-øvelsene, også brukte meldingstjenesten Twitter flittig.

Mens taletrafikken i Telenors nett falt med 20 prosent under de mest populære øvelsene, økte bruken av Twitter med hele 40 prosent i samme tidsperiode.

– Dette viser at vi er minst like sosiale som før, men at vi finner nye måter å dele opplevelsene på, sier administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor.

Salgsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 har så vidt rukket å se over tallene fra Telenor når NRK kontakter ham, men er ikke overrasket:

– Jeg kan bekrefte at vi opplever veldig stor digital suksess under OL, og setter nye rekorder på TV2.no, TV 2 Mobil og TV 2 Sumo. Vi ser at dette er et mesterskap som er multimedialt og foregår på flere plattformer, sier Rosvoll til NRK.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters