Hopp til innhold

Gewelt hyller Pastorius

25 år etter at den amerikanske elbass-virtuosen Jaco Pastorius gikk bort, legger nå vår egen Terje Gewelt fra seg kontrabassen og står fram med en storslått hyllest til sitt fordums ideal og læremester – på nettopp elbass.

Terje Gewelt
Foto: presse

Hør anmeldelsen

Det var nemlig i 1976 at lanseringsplata med samme navn - Jaco Pastorius - skulle snu opp-ned på den da 16-årige Terje Gewelts liv og gjøre ham til uhelbredelig musiker. At den samme Terje Gewelt gjennom karrieren oftest har spilt akustisk kontrabass endrer ikke saken.

Forventninger

Det å hylle Jaco Pastorius er allikevel et stort og vanskelig valg som skaper forventninger om uhørt virtuositet med grensesprengende musikalsk dramatikk og produksjonsteknikk. Et lite gjenhør med de gamle Pastorius- og Weather Report-platene gir faktisk bakoversveis den dag i dag.

Vakkert

Hva gjør så Terje Gewelt med saken anno 2012? Han prøver i hvert fall ikke å overgå sin inspirasjonskilde, og kanskje er det like greit. I stedet går Gewelt til den motsatte ytterlighet og leverer vakre, småtrivelige og udramatiske komposisjoner som umulig kan sjokkere. Som åpning får vi til og med et sjarmerende barnekor, hvoretter elbassen presenterer det ene vakre tema etter det andre med små improvisatoriske utbrudd i dialog med Bjørn Klakeggs elektriske og ikke minst akustiske gitar.

Bjørn Klakegg
Foto: presse

Trompetist Eivind Lønning er også lydhørt og stillferdig til stede uten å få de store utfordringer som vi ellers vet at han mestrer, og den vanligvis så eksplosive trommeslager Erik Smith framstår her temmet og neddempet – gjerne med visper.

Eivind Lønning
Foto: presse
Erik Smith
Foto: presse

Ufarlig Satie

De elleve relativt korte temaene er harmonisk ganske statiske og jazzmessig skjer det ikke så mye før hver låt er over. Tittelen Satie vekker selvsagt min nysgjerrighet, men underfundigheten som var den franske komponistens varemerke mangler. En stund lurer jeg derfor på hva ideen egentlig er når arven etter såvel Eric Satie som Jaco Pastorius framstår såpass uproblematisk og ufarlig.

Slår til

Terje Gewelt
Foto: presse

Men så skjer det: I låta Spin slår Terje Gewelt til med wawa-pedal, heftig klangbehandling og stor dramatisk trommesolo som effektivt minner oss om hva plata Spindrift handler om. Hvoretter sluttlåta Drift tar oss ned igjen til det vakre og udramatiske.

Dermed sitter vi tilbake med vissheten om hva Terje Gewelt kunne ha gjort om han hadde villet, og om hvor spennende plata Spindrift i så fall kunne vært. Men da hadde den nok ikke vært like vakker og hyggelig.

Terje Gewelt - Spindrift
Foto: Martin Kvamme / Resonant Music

Spindrift med Terje Gewelt kvartett

  • Terje Gewelt, elbass
  • Erik Smith, trommer
  • Bjørn Klakegg, gitar
  • Eivind Lønning, trompet

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters