26 av de 36 bilmodellene som ble testet hos Euro NCAP i fjor, fikk topplassering med de ettertraktede fem stjernene.
Men selv om alle de 26 gjorde det meget bra i sikkerhetstesten, er det åtte modeller som peker seg ut med enda bedre sikkerhet enn gjennomsnittet i toppklassen.
Det uavhengige testorganet Euro NCAP anbefaler de åtte bilene for sin "enestående sikkerhet". To modeller deler hederen i klassen små flerbruksbiler.
- LES OGSÅ:
Fire kriterier
Sikkerhet for voksne og barn i bilen, fotgjengerbeskyttelse og sikkerhetsassistanse for føreren er de fire kriteriene testbilene blir bedømt etter.
Euro NCAP legger lista stadig høyere for at testede biler skal kunne oppnå de gjeve fem stjernene. Automatisk fartstilpasning (ISA) og strengere krav til montering av barneseter er nytt i år.
Og fra januar neste år
(AEB) for å få full uttelling.Dette er klassevinnerne blant bilene i fjorårets tester, ifølge Euro NCAP:
Miniklassen: Renault Clio
God sikkerhet for både barn og voksne i kupéen, men beskyttelsen mot nakkeslengskade ved påkjørsel bakfra kunne vært bedre.
Sikkerhetsassistansen for føreren peker seg ut som spesielt bra. Elektronisk stabilitetskontroll, setebeltepåminnelse i baksetet og fartsbegrenser er standardutstyr.
Se testdetaljene for Renault Clio hos Euro NCAP
Liten familiebil: Volvo V40
Volvo-modellen fikk den høyeste samlede poengsummen av samtlige biler som hittil er testet i Euro NCAP.
Beskyttelsen ved den kraftigste typen sidekollisjon er meget god inne i bilen, som også utmerker seg med
.Se testdetaljene for Volvo V40
Stor familiebil: BMW 3-serie
Denne bilen oppnådde tilfredsstillende resultat i alle testkategoriene. Scorer maksimalt i beskyttelsen av et 18 måneder gammelt barn, og får nesten like godt resultat for en treåring. Bedre beskyttelse av fotgjengere enn mange andre bilmodeller.
Se testdetaljene for BMW 3-serie her
Små flerbruksbiler: Ford B-MAX og Fiat 500L
To biler deler topplasseringen i denne klassen. Begge gjør det best i kollisjonsbeskyttelse inne i kupéen.
Seter og nakkestøtter beskytter noe bedre mot nakkesleng i Ford B-MAX enn i Fiat 500L, men alt i alt er Fiat'en hakket tryggere for voksne inne i kupéen. For barn er det motsatt.
Se testdetaljer for Ford B-MAX
Liten SUV: Ford Kuga
Får full pott for sikkerhetsassistanse, der bilen tilfredsstiller alle kravene fra Euro NCAP. Jevnt over høy score også i de andre kategoriene, men kunne hatt bedre beskyttelse av hodet til fotgjengere som måtte bli truffet av fronten.
Se testdetaljer for Ford Kuga her
Stor SUV: Hyundai Santa Fe
Euro NCAP mener at bilen gir tilfredsstillende beskyttelse for setepassasjerer uansett deres størrelse og sittestilling. Det eneste ankepunktet er noe svak beskyttelse mot nakkesleng.
Hodet til små barn er relativt godt beskyttet mot å treffe interiøret ved en sidekollisjon. Fotgjengerbeskyttelsen varierer en del avhengig av situasjonen, men automatisk høydejustering i bakkant av panseret teller positivt med.
Se testdetaljer for Hyundai Santa Fe
Stor stasjonsvogn: Ford Transit Custom
2012 var det første året Euro NCAP testet denne bilklassen, der Ford Transit Custom var den eneste som endte opp med fem stjerner. Søstermodellene Fiat Scudo, Citroen Jumpy og Peugeot Expert greide bare tre stjerner i den testen.
Forden gjør det spesielt bra i beskyttelsen av barn inne i bilen. Men nakkeslengbeskyttelsen for voksne kunne vært bedre. Fotgjengere er også mer utsatt for denne bilen enn andre fem stjernes vinnere.
Se testdetaljer for Ford Transit Custom her
- LES OGSÅ: