Hopp til innhold

Ny Jeep slaktes i krasjtest

I årets første kollisjonstest fra Euro NCAP, får Jeep Compass bare to av fem stjerner. – Uakseptabelt, mener NAF.

Video Se kollisjonstesten av Jeep Compass her

Jeep Compass kom ikke bra ut av Euro NCAP sin seneste sikkerhetstest.

Siden nyttår har kravene i bilsikkerhetstesten til Euro NCAP blitt strengere. Spesielt vanskelig er det å oppnå godt resultat i kategorien «fotgjengersikkerhet».

Og det er her biltypen Jeep Compass gjør det svært dårlig, og straffes for det i sluttresultatet.

Den europeiske testorganisasjonen rapporterer at bilen gjør det dårlig på de fleste områder.

Jeep Compass scorer 61 prosent på sikkerheten for voksne passasjerer ved kollisjon, 76 prosent på barns sikkerhet, 43 prosent på «sikkerhetsassistent» da bilen ikke møtte kravene om setebeltevarsling, og på fotgjengersikkerhet oppnår den kun 23 prosent.

For å få fem stjerner etter de nye kravene skal bilene oppnå minst 80 prosent på førstnevnte kategori, 75 prosent på barns sikkerhet, 60 prosent på fotgjengersikkerhet og 60 prosent på sikkerhetsassistent.

Fotgjengernes sikkerhet testes ved at en menneskelignende dukke blir påkjørt i 40 km/t.

Se kollisjonstesten til Jeep Compass øverst i artikkelen.

Uakseptabelt

Jan Ivar Engebretsen

Jan Ivar Engebretsen i NAF mener to av fem stjerner i Euro NCAP-testen er uakseptabelt.

Foto: NAF

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, mener ett hvert resultat under fire stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest er underlig, og at så lite som to stjerner er uakseptabelt.

– Det er nesten en sensasjon å få bare to stjerner. Alle bilfabrikantene vet om Euro NCAPs testkrav, og at en såpass ny bil ikke oppnår mer enn det er ikke akseptabelt. Dette er beklagelig.

Salgssjef i Jeep Norge, Steinar Dokken, understreker at Jeep Compass har vært testet tidligere og oppnådd fire av fem stjerner. I ettertid har den fått en oppgradering, og ble derfor testet på nytt.

– Siden det har blitt mye strengere i år, og den får såpass mye trekk for fotgjengersikkerhet, så ødelegger det mye for resultatet.

Hvor mye vekt legger dere på disse testene?

– Euro NCAP-testene er viktige. Men det er mange andre bilmerker som har fått fire av fem stjerner tidligere som fortsatt er i salg. Dette er fortsatt en trygg og sikker bil å kjøre.

Men hva syns dere om dette resultatet?

– Alle ønsker jo full score, men jeg ser ingen grunn til at man ikke skal kjøpe Jeep Compass i fremtiden. De amerikanske produsentene er svært opptatte av sikkerhet.

Full pott for Honda Civic

To biler har blitt satt under lupen i årets første sikkerhetstest, og der Jeep Compass feilet, så kom Honda Civic svært godt ut av det.

Honda-modellen fikk over 80 prosent på alle kategoriene, bortsett fra fotgjengersikkerhet hvor den oppnådde 69 prosent. Det var mer enn nok til å bli tildelt full pott og fem stjerner.

Dette er de åtte siste bilene som har fått fem stjerner etter de nye kravene:

  • BMW 1-serie
  • BMW X1
  • Ford Focus
  • Ford Ranger
  • Mercedes M Klasse
  • Nissan LEAF
  • Subaru XV
  • Volvo V60

Se kollisjonstesten til Honda Civic som oppnådde fem stjerner:

– Tatt steget videre

Sikkerhetssjef i Euro NCAP, Michiel van Ratingen mener resultatet tydelig viser at dagens fem stjerner betyr mye mer enn det samme antall stjerner gjorde for noen år siden.

– Mange bilprodusenter har tatt steget videre, og det har vi også. Biler basert på eldre teknologi, som er pusset opp og markedsført som nye, møter ikke de samme sikkerhetskravene som de nyeste modeller gjør, som er utviklet etter de nye kravene, sier han i en pressemelding.

LES OGSÅ: De sikreste bruktbilene

Også i Euro NCAPs forrige sikkerhetstest var det en Jeep-modell som kom dårlig ut.

Les om de forrige Euro NCAP-testene her:

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)