Hopp til innhold

De sikreste bruktbilene

Toyota Avensis og tre Volvo-modeller er de sikreste bruktbilene. En stor svensk undersøkelse viser at hvis alle kjøpte bil i den beste sikkerhetsklassen, ville antall døde og sterkt skadede i trafikken bli redusert med 30 prosent.

Avsensis

Toyota Avensis fra 2007 (t.v.) og Volvo V70 fra 2006 er blant modellene som gjør det skarpt i ny sikkerhetsundersøkelse.

Toyota Avensis med årsmodellene fra 2003 til 2008 kommer best ut i den største undersøkelsen av personskader i trafikkulykker på svenske veier, tett etterfulgt av Volvo-modellene V70, S60 og S80 (med varierende årsmodeller fra 98 til 09).

På de neste plassene følger Honda Accord (94 – 98) og Renault Laguna (94 – 01).

Alle disse modellene har mer enn 30 prosent bedre sikkerhet enn en gjennomsnittsbil.

LES OGSÅ:

Tusenvis av ulykker

Forsikringsselskapet Folksam presenterte i dag tallene fra en omfattende granskning av 115.000 bilulykker i Sverige i perioden 1995 til 2010.

Hele 31.000 mennesker ble skadet eller drept i disse kollisjonene.

Folksams trafikkforskere har hatt tilgang på data fra politi og sykehus, som blant annet viser hvilke personskader som fikk langvarige medisinske konsekvenser.

Rapporten bekrefter at hode- og nakkeskader dominerer statistikken. Nesten 70 prosent av personskader i trafikken stammer fra nakke- og hoderegionen.

LES OGSÅ:

Positiv utvikling

Til tross for økt trafikk, er likevel risikoen for å omkomme i en bil redusert med hele 88 prosent i Sverige siden 1980.

- Dette viser at fabrikantene legger stor vekt på å lage modeller som begrenser de mest alvorlige personskadene, sier Folksams trafikkforskningssjef Anders Kullgren.

- Det er positivt, sier han. - Men vi konstaterer at sikkerhetsutviklingen ikke var like sterk som forventet de siste fem årene. Det kan være et tegn på at bilfabrikantenes fokus i større grad retter seg mot ulykkesforebyggende systemer som for eksempel autobrems, sier Kullgren.

Blant undersøkelsens minst sikre biler er årsmodellene 1987 – 1993 av Citroen AX og Renault 5 fra 85 til 90.

Også nyere biler som Hyundai Accent (99 – 06), Honda Civic (92 – 96) og Renault Clio (91 – 98) kom dårlig ut.

Foruten virkelige ulykker, har Folksam testet systemer for antiskrens og bilenes innvirkning på nakkesleng.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Farlige SUV'er

Folksams kollisjonstest

Bilenes evne til å beskytte mot nakkesleng er også undersøkt.

Foto: Folksam

Selv om sikkerheten i minibusser og SUV’er ikke kan sammenliknes direkte med mindre kjøretøyer, er Anders Kullgren litt overrasket over at mange av de store SUV’ene får tommelen ned.

- På grunn av tyngden og størrelsen tror mange at alle slike biler er ganske sikre. Det dårlige resultatet kan ha sammenheng med at SUV’ene ble bygget på ramme uten mye tanke på betydningen av å ta unna energien i en ulykke, mener han.

Folksam bemerker at SUV'enes egensikkerhet ikke er høyere enn hos andre personbiler, men snarere tvert imot. I kollisjonstester kommer de generelt dårligere ut enn andre biler. Dette går mest utover motparten når det smeller.

LES OGSÅ:

Kollisjonstest

Folksam har også sammenliknet sine egne funn med resultatene i den europeiske kollisjonstesten Euro NCAP.

Selv om dataene varierer noe, er hovedinntrykket at de bilene som gjør det bra i kollisjonstestene også har høy sikkerhet i faktiske trafikkulykker.

For at småbiler skal havne i den beste sikkerhetsklassen, krever Folksam at de som er kollisjonstestet skal ha fått toppscore hos Euro NCAP med fem stjerner. For større biler er kravet fire NCAP-stjerner.

Undersøkelsen omfatter samtlige trafikkulykker som ble meldt inn til Folksam i de 15 årene fram til og med i fjor. Hovedfokuset i målingen er de skadene som medførte død eller invaliditet.

Folksam mener også å kunne påvise at gjennomsnittsbilen på svenske veier blir fra én til halvannen prosent sikrere for hver nye årsmodell.

Selskapet gjør en tilsvarende undersøkelse annethvert år. Det tar vanligvis fem eller seks år før nye bilmodeller blir involvert i såpass mange trafikkulykker at de kan registreres på målingene.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)