Alle biler får auto-brems

Automatiske bremser blir standardutstyr på alle nye personbiler.

Bremsepedal

Automatiske bremser reagerer raskere enn mennesker, og kan halvere bremsestrekningen i en panikksituasjon. Snart får alle biler dette systemet.

Foto: Kim Jansson / NRK

Den europeiske sikkerhetstesten EuroNCAP skjerper kravene som skal til for at nye biler kan oppnå full score. Fra januar 2014 må bilene ha automatisk bremsesystem for å oppnå de ettertraktede fem stjernene. Nå kaster bilprodusentene seg rundt for å oppfylle kravet.

Dermed vil så godt som alle nye personbiler bli solgt med auto-brems som standardutstyr i løpet av et par år. Fem stjerner i EuroNCAP er svært viktig for markedsføringen av biler. Stadig flere nybilkunder tar hensyn til testene når de velger merke og modell.

Egil Otter

Auto-bremser blir nå et viktig salgsargument for nye biler, mener Egil Otter i NAF.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB scanpix

– Innstrammingen hos EuroNCAP gjør automatiske bremsesystemer til et nytt og viktig salgsargument i bilbransjen, sier Egil Otter til NRK.no. Han er internasjonal koordinator i NAF.

– Nå handler det om å innføre dette som standard raskest mulig, sier han.

Otter mener dette er en klar parallell til blokkeringsfrie bremser og elektronisk stabilitetskontroll (ESP) som kom på 1980- og 90-tallet.

– Disse systemene var først standardutstyr på de dyreste bilmodellene, men ble ganske raskt tatt i bruk på alle biler. I dag lar det seg nesten ikke gjøre å selge en bil uten ESP i Norge, sier han.

Ingen stor prisøkning

Også Norges Bilbransjeforbund tror at alle nye biler snart vil ha auto-brems.

– Det er jeg hundre prosent sikker på. Og jeg regner ikke med at det vil gi store utslag på prisene. Kanskje et par tusenlapper, sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland.

En fersk undersøkelse fra EuroNCAP viser at bare 21 prosent av bilmodellene som selges i Europa i dag kan leveres med en eller annen form for automatisk bremsing. Ofte er det snakk om ekstrautstyr.

Og to av tre produsenter har ikke dette tilbudet på noen av sine bilmodeller i det hele tatt.

Volvo og Mercedes er de to merkene som har kommet lengst i å tilby automatiske bremsesystemer som standardutstyr.

Audi, Range Rover, Jaguar og Lexus hører også med blant dem som tilbyr dette som ekstrautstyr på mange modeller, ifølge EuroNCAP.

Flere systemer

Automatiske bremser

Auto-bremsen forhindrer påkjørsel bakfra.

Foto: EuroNCAP

Det finnes flere systemer for automatisk oppbremsing.

Ett av dem er beregnet på motorveikjøring i høy hastighet. En radar leser avstanden til bilen foran, og føreren varsles med lyd og lys hvis man kommer for nært. Hvis sjåføren ikke reagerer, bremser bilen automatisk.

I halvparten av kollisjonene som skjer bakfra, bremser ikke den bakerste føreren.

Et annet system oppdager hvis du er i ferd med å kjøre på en fotgjenger i bytrafikk, og panikkbremser bilen før det smeller.

EuroNCAP mener at automatiske bremsesystemer kan redusere risikoen for alvorlige ulykker med inntil 27 prosent. 30.000 mennesker mister livet på europeiske veier hvert år.

– Jo raskere denne teknologien tas i bruk, jo mer realistisk blir det å gjennomføre EUs ønske om en halvering av antall trafikkdrepte innen 2020. Det er bakgrunnen for at vi innfører auto-bremser som et nytt krav i testene våre, sier EuroNCAPs generalsekretær Michiel van Ratingen. Han håper at europeiske myndigheter følger opp med et påbud om auto-brems i alle nye biler.

LES OGSÅ:

Reaksjonstid

Bilbransjen har sammenlignet auto-bremsenes og sjåførenes reaksjonstid.

– Biler uten autobrems brukte 73 meter på å stanse fra en hastighet på 100 km/t på tørr asfalt. Med automatisk bremsing trengte de bare 40 meter før de sto helt stille. Dette sier alt om hvor effektive slike systemer er, sier teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening.

Også han tror regelendringen i EuroNCAP gjør at auto-bremser nå er på full fart inn i markedet. – Og det kommer helt sikkert til å redde mange liv både i Norge og resten av Europa, sier han til NRK.no.

Bilimportørenes Landsforening regner med at under fem prosent av kjøretøyene som ruller på norske veier i dag, er utstyrt med automatisk bremsesystem.

Bilenes gjennomsnittalder er drøyt 11 år. Norge har dermed en av de eldste bilparkene i Europa.

– For mange som kjøper ny bil, er flotte felger viktigere enn automatiske bremser. Men testene til EuroNCAP betyr mye. De nye testkravene vil gjøre at dette sikkerhetsutstyret blir introdusert raskere på det norske markedet, sier Tore Lillemork.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)