Fem av de seks bilmodellene som er gransket i Euro NCAPs nye testrunde får toppkarakteren fem stjerner.
De nye utgavene av Audi A3, Ford B-MAX, Kia Cee’d, Renault Clio og Volvo V40 tilfredsstiller de nye strenge kravene til sikkerhet.
Dessuten endte pickup’en Isuzu D-Max opp med fire stjerner, som er en betydelig framgang fra 2008 da forrige generasjon av denne bilen ble testet.
- LES OGSÅ:
Beste resultat hittil
Volvo V40 får det hittil beste resultatet i testinstituttets kategori for fotgjengersikkerhet. Som første bil i verden har V40 en kollisjonspute for myke trafikanter som standardutstyr.
Sensorer i fremre støtfanger registrerer et sammenstøt med en fotgjenger, og utløser bakre ende av panseret sammen med en kollisjonspute som dekker området under panseret, deler av frontruta og frontrutesøylene. Det er ofte der fotgjengere blir alvorlig skadet ved en påkjørsel.
Testen viser at systemet virker som det skal i ulike hastigheter og med testdukker i flere størrelser. Fronten på panseret er riktignok ikke spesielt energiabsorberende, men støtfangeren er bedre.
De nye V40-modellene kan også leveres med elektronisk ekstrautstyr som oppdager at en fotgjenger er i ferd med å bli påkjørt, for deretter å bremse bilen automatisk hvis ikke føreren gjør det.
- LES OGSÅ:
– Utenkelig for få år siden
14 prosent av alle som drepes i trafikken i Europa er fotgjengere.
– De tre siste årene har vi strammet inn testkravene til fotgjengersikkerhet. Nå ser vi at fabrikantene har fulgt opp. Resultatene i den nye testrunden var utenkelige for bare få år siden, sier generalsekretær Michiel van Ratingen i Euro NCAP.
Han mener at V40 setter en ny standard for fotgjengersikkerhet.
Renault får det beste resultatet for sikring av barn i kupéen, tett fulgt av Kia og Audi. Renault gjør det også skarpt, sammen med Volvo, i kategorien sikkerhetsassistanse for føreren.