34 millioner har sett Jon Mikas Legofilmer

I Norge er det ikke mange Youtube-kanaler som har flere visninger enn Jon Mikas kanal. Nå har filmskaperen nye mål.

Allerede som niåring opprettet Jon Mika en Youtube-kanal, hvor han la ut Lego-animasjonsfilmer. Nå har han vunnet Amandus-pris to ganger og håper å nå 100 000 følgere på Youtube.

Allerede som niåring opprettet Jon Mika en Youtube-kanal, hvor han la ut Lego-animasjonsfilmer. Nå har han vunnet Amandus-pris to ganger og håper å nå 100 000 følgere på Youtube.

Loga sámegillii

Lego animasjonsfilmskaper Jon Mika Nystad Eskonispo (17) fra Tromsø opprettet sin egen Youtube-kanal som 9-åring.

I dag har han totalt 34 millioner visninger på 200 filmer. 96 000 følger hans kanal, Thejumifilm.

Jon Mika Nystad Eskonsipo

MYE ARBEID: Jon Mika tar 2700 bilder når han lager en animasjonsfilm på tre minutter. 15 bilder utgjør en sekund i filmen. 15 bilder i sekunder er også vanlig bildefrekvens for lineær TV og filmer.

Foto: Johan Ánte Utsi / NRK

Jon Mika har to mål for dette året

  1. Oppnå 100 000 følgere til Youtube-kanalen.
  2. Få Amandus-prisen for unge filmskapere for tredje gang

– Jeg må nok feire hvis jeg oppnår målene mine, sier han.

Han har 200,000 følgere på Tiktok og 2,1 millioner «likes».

På Facebook har han 16 000 følgere.

– Norges største Lego Youtube-kanal

Fagdirektør ved Nordic Screens, Ivar Steen-Johnsen syns Jon Mika har gjort det svært bra på Youtube.

Ivar Steen-Johnsen

STØRSTE LEGOKANAL: Nordic Screens fagdirektør Ivar Steen-Johnsen berømmer Jon Mika, og sier han har Norges største Lego-animasjonskanal på Youtube.

Foto: Nordic Screens

– Vi kan si at dette er Norges største Lego-animasjonsvideokanal, sier fagdirektøren.

– Det som er magisk med Youtube, er at de unge har muligheten til å lage deres egen digitale innholdsunivers, og nå ut til veldig mange, sier Steen-Johnsen.

Thejumifilm er på 77 plass på listen over Norges største Youtube-kanaler, I følge tall fra Socialblade (ekstern lenke).

Youtube rank

FAKSIMILE: Fra Socialblade-nettsiden.

Foto: Slideblade

Fagdirektøren forklarer at det er en helt annen hverdag for unge talenter som vil vise frem deres talent for et større publikum.

– Før i tiden måtte fremadstormende unge talenter komme seg på avis eller stå på en scene før de ble oppdaget. Nå lager de bare en Youtube-kanal, sier Steen Johnsen.

Han mener også at Youtube kan bli levebrød til mange talenter.

– Jon Mika viser at han er en flink historieforteller, han er oppfinnsom og dette kan fort bli en stor del av hans framtid, sier han.

Google og Youtube selger reklamer via talentenes Youtube-kanal, hvor en del av fortjenesten går til de som eier kanalene.

Ønsker seg en tredje Amandus-pris

Jon Mika har vunnet Amandus-pris to år på rad, som deles ut til unge filmskapere.

Jon Mika Nystad Eskonsipo

HÅPER PÅ HATTRICK: Jon Mika har vunnet Amandus-filmpris både i 2019 og 2020. I vår håper han å vinne prisen for tredje gang.

Foto: Johan Ánte Utsi / NRK

I fjor vant han prisen med filmen “«Lego swimming pool 2». Året før vant han med «Lego skating accident»

I år vil han sende inn et par filmer, men har ekstra stor tro på filmen «10 different ways to NOT catch a bug» kan vinne.

– Jeg liker filmen fordi det er en enkel historie og lett å forstå, sier Jon Mika.

Amandus eller Youtube

Youtube sender en sølv Youtube play button som diplom til alle kanal-eiere som oppnår 100 000 følgere.

Hvilken av målene er viktigere for deg i år, vinne Amandus-prisen eller Youtube play button?

– Jeg har litt mer lyst å oppnå Youtube-målet, siden jeg har hatt kanalen fra begynnelsen av, avslutter Jon Mika.

GOD MAGEFØLELSE: Denne filmen har Jon Mika mest tro på at kan vinne Amandus-pris pga. dens enkle manus.