Jon Mika (17) tar seiersdans med «Teddy» – vant Amandusprisen tredje året på rad

Den unge animatøren opplever stor suksess som filmskaper og har på kort tid fått 100 000 følgere på YouTube.

Jon Mika Eskonsipo

LETTET: Jon Mika kan puste lettet ut etter å ha vunnet Amandus Ung animasjonsprisen. Her tar han en seiersdans med hunden «Teddy».

Foto: Privat

Fredag hadde Jon Mika Eskonsipo nettopp vært og testet seg for korona i Tromsø sentrum.

Han skyndte seg hjemover for å få med seg den direktesendte Amandus prisutdelingen, hvor han deltok med flere filmbidrag.

– Det var veldig spennende. Så spennende at jeg skalv på fingrene, sier han.

Da han endelig kom hjem og ned trappa, så hørte han sitt navn i sendingen.

– Jeg ble utrolig lettet. Jeg satte meg ned for å spise nuggets, og da ble jeg helt rolig igjen, sier han.

Han spiser alltid kylling nuggets når han bestiller mat fra gatekjøkkenet, og for ham passet det ypperlig for å feire prisen.

Vant for tredje år på rad

Den unge animatøren vant Amandusprisen i kategorien «Ung animasjonsfilm» med filmen «Annoying Fly», som han har laget med speilreflekskamera og Lego-brikker.

Juryen sparte ikke på rosende ord.

«UNG-vinneren er et utrolig stort talent innenfor sin sjanger. Med en artig liten historie om et bitte lite problem som får katastrofale følger bruker filmskaperen svært smoothe animasjoner fylt med masse små detaljer ...»

– Forferdelig spennende

Faren til Jon Mika, Petri Eskonsipo, forteller at også han var spent under prisutdelingen.

– Det var neglebiting og helt forferdelig spennende, sier han.

Etter at prisen var i boks, dro Jon Mika rett i studio for å lage flere filmer.

– Han ble ikke å sove den natta for å si det sånn. Han døgnet, sier Petri.

100 000 følgere på YouTube

For to måneder siden hadde 34 millioner sett på hans filmer i TheJumiFilm YouTube-kanal.

Nå har han 37,5 millioner visninger.

Jumi film

STOR TRAFIKK: TheJumiFilm kanalen har stor trafikk, ifølge Social Blade som viser statistikk i ulike sosiale medier, som YouTube, Twich og Instagram.

Foto: Socialblade

Samtidig har han oppnådd den magiske grensen på 100 000 følgere på YouTube-kanalen, som han etablerte allerede som niåring.

I løpet av ni måneder gikk han fra 10 000 til 100 000 følgere.

  • Juni 2020–10 000 følgere
  • November 2020–50 000 følgere
  • Februar 2021–100 000 følgere

YouTube gir en Silver Creator Award som er ett sølv diplom av metall til alle som klarer å få 100 000 følgere.

Fiksjonsfilm neste?

Petri skriver en e-post til NRK der han og kona Berit kaller seg for managementet til Jon Mika.

Managementet til Thejumifilm planlegger å kjøpe mer utstyr rett etter påske. For å prøve å lage fiksjonsfilmer vil det kreve innkjøp av videokameraer, lys, kabler og mikrofoner. Det er viktig å skaffe kapital tidlig så kunstneren får prøve ut tidlig å eksperimentere med andre filmarter.

Jon Mika Nystad Eskonsipo

MANGE FØLGERE: I tillegg til YouTube følgere, har han over 200 000 følgere på TikTok.

Foto: Johan Ánte Utsi / NRK

Men Jon Mika er selv mer gira på å lage flere animasjonsfilmer.

– Jeg har ikke lyst å lage fiksjonsfilmer. Jeg har mer lyst å lage animasjonsfilmer. Det er bare pappa som vil at jeg skal lage fiksjon, sier han.

Følger med på trendene

Animatøren ser på mye filmer og trender på YouTube, og søker etter å bli inspirert av memes, som er bilder med kulturelle uttrykk som spres på internett.

Jon Mika er nå på hytta på påskeferie, hvor han «multitasker».

– Jeg holder på å skrive ett manus som skal bli til en film, som har litt elementer fra både Star Wars og Western. Det skal bli en duell slik som i gamle dager, sier han.